Eflatun Sözleri / Platon Sözleri Felsefi ve Anlamlı Sözleri

 

  • Düşünce, bilgi ve cehaletin ortasındadır.
  • Doğru düşünce bilgidir.
  • Eğer amaç erdemli değilse bilgi kötü olur.
  • Bilginin elde edilmesi, bizi iyiye ulaştıracaktır.
  • Mutluluk bilgi ile kazanılır.
  • Bilgi, gerçek düşüncedir.
  • Akıllı insanlar konuşur, çünkü söylemek istedikleri vardır. Aptal konuşur, çünkü bir şeyler söylemek zorunda olduğunu sanır.
  • Düşünmek, ruhun kendi kendine konuşmasıdır.
  • Bir insan tanrıların varlığına hiç inanmasa da, eğer aynı zamanda dürüst bir mizacı varsa, böyle kişiler insanlardaki kötülükten nefret eder; yanlışlıklara karşı olan nefretleri, onları yanlış işler yapmaktan uzaklaştırır; haksızlıktan kaçınırlar ve namuslu yaşarlar.
  • Boş bir kafa, şeytanın çalışma odasıdır.
  • Karanlıktan korkan bir çocuğu kolaylıkla affedebiliriz. Hayattaki gerçek trajedi yetişkinlerin aydınlıktan korkmasıdır.
  • Kurnazlık... Ama akıllılığın en aşağı taklitçisi.
  • Adaletsiz bilgiye akıllılıktan çok kurnazlık denilmelidir.
  • Bir insan ne kadar ç
    ok konuşuyorsa o kadar az düşünüyordur.
  • İyi bir konuşma, insanın kafasına sahip olma sanatıdır.
  • Akıl noksanlığı iki türlüdür. Biri delilik, diğeri cahillik.
  • Bir insanın akıllı olmasına bir şey dediğimiz yok. Yeter ki; aklını başkalarına kabul ettirmeye çalışmasın.
  • Demokrasi despotizme dönüşür.
  • Demokrasinin esas prensibi, halkın egemenliğidir. Ama milletin kendini yönetecekleri iyi seçebilmesi için, yetişkin ve iyi eğitim görmüş olması şarttır. Eğer bu sağlanamazsa demokrasi, otokrasiye geçebilir. Halk övülmeyi sever. Onun için, güzel sözlü demagoglar, kötü de olsalar, başa geçebilirler. Oy toplamasını bilen herkesin, devleti idare edebileceği zannedilir.
  • Aşırı özgürlük, gerek devlette ve gerekse bireylerde köleliğe dönüşür.
  • İyi bir insana hiç bir kötülük olmaz; hayatta iken veya öldükten sonra.
  • Her adam kolayca kötülük yapabilir, ama her insan diğerlerine iyilik yapamaz.
  • İyi hareketler, kendimize kuvvet verir, ve başkalarına da iyi hareketleri ilham eder.
  • Başımıza gelecek her kötülük eğrilik etmekten yeğdir.
  • Kendini idare etmesini bilmeyenler, kendi yurttaşlarını yönetmek iddiasında bulunamazlar.
  • Kendini yönetirsen dünyayı yönetecek gücü bulabilirsin.
  • Bir zorba, ne zaman düşman ülkeyi işgalle veya anlaşmayla sustursa ve artık düşmandan korkacak bir şey kalmasa, tekrar bir başka savaşı başlatmalıdır ki insanlar bir lidere ihtiyaç duysun.
  • İktidar, iktidara düşkün olmayan ve iktidardan gelecek yararlara ihtiyacı bulunmayanlara verilmelidir.
  • Şehir halkı huy ve tabiat itibariyle iyi olmadıkları zamanlarda istibdat idaresine ihtiyaç duyabilir. İdareci karakter itibariyle müstebitse istibdat o zaman kötülenebilir. Köleler ve kötüler için istibdat en üstün iyiliktir.
  • Devlet işleri, devlet içinde idare edenlerle idare edilenlerin yönetime katılmasıyla gerçekleşir.
  • İnsanoğlu, bilgeliği sevenler siyasi gücü ellerine alana kadar veya siyasi gücü ellerinde tutanlar bilgeliği sevene kadar problemlerin bittiğini görmeyecek. (Sokrates haksız yere katlinden sonra sarfettiği söz.)
  • Kötülüklerin ilki ve en büyüğü, haksızlıkların cezasız kalmasıdır.
  • Adaletin devletin hayat ve davranışlarında olabilmesi, yalnızca ve önce vatandaşlarında kalp ve ruhlarında olmasıyladır.
  • Adaletsizliği işleyen, çekenden daha sefildir.
  • Oğullarım büyüdüğünde, dostlarım onları cezalandırmanızı istiyorum sizden; eğer servetini veya herhangi bir şeyi erdemden daha çok önemserlerse veya aslında hiçbir şey değilken bir şeymiş gibi davranırlarsa, hayatta göreceğiniz iş ne olursa olsun, erdem olmayınca elde edeceğiniz her şeyin, yapacağınız her işin sonunda utanç ve kötülük vardır.
  • Hak ve doğrulukla galip olan şahıs faziletli şahıs, hak ve doğrulukla galip olan şehir de faziletli şehirdir.
  • Yer altında ve üstünde bulunan tüm altınlar erdemin değerini karşılamaya yetmez.
  • Kötülüğün yolu yakındır, ona kolay ulaşılır . İyiliğin önüne ise alın teri ve vicdanı koymuştur Tanrı.
  • Terbiyenin gâyesi, insanlarda bulunan kabiliyetleri geliştirmektir.
  • Beden terbiyesi ruhu eğitmek içindir. Bedenlerin doğrulup düzelmesi ruhun doğrulup düzelmesini sağlar.
  • İnsana aklı kazandıracak olan şey yalnız ve yalnız edeptir.
  • Edebini kaybeden kimse kötülükten zevk alır.
  • Edep sahibi yalnızca iyiliklerden zevk alır.
  • Dürüstlük, çoğunlukla namussuzluktan daha az kazançlıdır.
  • Edep, devlet başkanları ve benzeri kişilerin tabiatına yerleşince bunu neticesi olarak iyilikler çoğalır, bunlar iyi olarak görülüp beğenilir. Böylece halk da bunların gerçek olduğuna inanır ve iyiliklerin kabulünde birleşir. İşte istenen istikamet budur.
  • Kanun sahibinin en önemli vazifesi; gayret gösterip edebi gerçekleştirmek ve yerleştirmektir.
  • Kanunlarda düşüneceğiniz tek şey, bizi fazilete götürüp götürmediğidir
  • İdareciler edepli olmadıkları zaman hem kendi işleri hem de idareleri altında bulunanların işleri bozulur.
  • Nefsin hastalığı kendisinde ilahi siyaset adabının bulunmamasıdır.
  • Devlet işleri içten gelen bir sevgi, edep ve kamil akıl ile yürütülmezse onun sonu çöküş ve yok oluştur.
  • İşlerin doğru düzgün yürümesi için şehrin halkına edepli bir başkan lazımdır.
  • Güzel adetler kullanıldığı ölçüde pekişir, sağlamlaşır. şayet ihmal edilirse silinip gider. Gençler ve çocuklar bunu bilemez. Öyleyse bu onlara kabul ettirilip yaptırılır.
  • İyi görüp beğenen yani düzgün insan kanuna sarılır.
  • Kabilecilik ailecilik kanunsuzdur, fayda sağlamaz.
  • İyi insanların sorumlulukla hareket etmelerini anlatan yasalara ihtiyaçları yoktur. Halbuki kötü insanlar yasaların etrafından bir yol bulacaklardır.
  • Bir hüküm, bütün insanların aynı şekilde sarılması gereken şey değildir. Mesela ihtiyarın raksı gibi.
  • Adet ve kanunlar iyilik ile kabul edilmelidir. İyilik ve fayda bundadır. Baskı ve kölelik yolu ile kabul ettirilmesi ile doğacak zarar sayılamaz.
  • Yasalarda düşüneceğimiz tek şey, bizi erdeme götürüp götürmediğidir.
  • Her şey de iyi kötü olabilir. Musıkide iyi olan; karakteri sağlamlaştıran, insanı cömertliğe ve cesarete, iyi ve faydalı ahlaka sevk eden musıki iyidir.
  • Müziğini değiştirirseniz sitenin duvarları yıkılır.
  • Müziğin insanı götüreceği yer güzellik sevgisidir.
  • Yeryüzünün en büyük mücadelesi olan bu büyük hayat savaşına, katılmanızı tavsiye ederim.
  • Herkesin ağzında olan ortak bir özdeyiştir: hayat geçici bir konukluktur.
  • Hayat, oyun olarak yaşanmalıdır.
  • Sağlığa dikkat: hayatın en büyük engelidir.
  • Sağlıktan daha tatlı bir şey yoktur derler, ama hasta olmadan önce hiç de öyle düşünmezler.
  • İnsan, iki ayak ve düz tırnaklarla kanatsız bir hayvandır.
  • İnsan: Anlamın arayışında bir varlık.
  • Beden ruhun mezarıdır...
  • İnsanın kendi kendini yenmek zaferlerin en büyüğüdür.
  • Cesaret, kurtuluşun bir türüdür.
  • Cesaret, tehlike karşısında akıl ve zekanın kullanılmasıdır.
  • Cesaret, nelerden korkulmayacağını bilmektir.
  • Hakikatte şehir bir yer veya insanlar topluluğundan ibaret değidir. Şehir olmanın gerekleri vardır. Bunlar: halkının kanun kabul eder olması gerekir. İlahi bir idarecisinin bulunması, halkının da övülüp beğenilecek bir takım huyları adetlerin görülmesi, coğrafyasının halkın ihtiyaçlarını sağlayacağı zaruri şeylerin teminine imkan erecek elverişli tabiatı olmalıdır.
  • Şehir halkı ne kadar iyi olursa , idarecileri de o kadar çok ilahi vasıfta olur.
  • Bilirken susmak, bilmezken söylemek kadar kötüdür.
  • Her şeyin en mühim noktası, başlangıçtır.
  • Küçük şeylere gereğinden çok önem verenler, elinden büyük iş gelmeyenlerdir.
  • Görünen değişiyor, görünmeyen değişmiyor.
  • Felsefe, doğruyu bulma yolunda, düşünsel bir çalışmadır.
  • Var olana erişmeyi becerebilmiş filozoflar, hiçbir zaman değiştirmedikleri yaşam koşullarıyla yaşayanlardır
Daha yeni Daha eski