Teleoloji, amaç veya amacı doğrultusunda bir şeyin bir nedeni veya açıklamasıdır. Çatalınki gibi insanın kullanmasıyla yüklenen bir amaca ekstrensik denir. Klasik felsefede yaygın olan fakat bugün tartışmalı olan doğal teleoloji, doğal varlıkların insan kullanımına veya görüşüne bakılmaksızın özünde amaçlara sahip olduklarını ileri sürmektedir. Mesela, Aristo, bir meşe palamuduunun öz telosunun tamamen yetişmiş bir meşe ağacı haline geleceğini iddia etti.

Eski atomistler doğal teleoloji kavramını reddetmelerine rağmen, kişisel olmayan ya da insan olmayan doğanın teleolojik hesapları araştırılmış ve eski çağlarda ve ortaçağ felsefelerinde sıkça desteklenmekle birlikte çağdaş dönemde (1600-1900) hoşnutsuzluklara düşmüştür. 18. yüzyılın sonlarında Immanuel Kant, kıyamet kriterinde telos kavramını düzenleyici bir ilke olarak kullandı. Teleoloji, Georg Hegel\'in spekülatif felsefesinin temelini oluşturuyordu.

Çağdaş filozoflar ve bilim adamları, modern felsefe ve bilimde teleolojik konuşmanın yararlı veya doğru olup olmadığını hala tartışıyorlar. Örneğin, 2012\'de Thomas Nagel, yaşam, bilinç, rasyonellik ve objektif değerin varlığını açıklamak için kişisel olmayan, doğal teleolojik yasaları içeren Darwinci olmayan bir evrim teorisini önerdi.

Etimoloji

Teleoloji kelimesi, Yunanca, telos (kök: ????-, \"nihai amaç\") ve -?????, logia, \"bir öğrenme dalı\" üzerine kuruludur. Alman filozof Christian von Wolff, 1728\'de Felsefe rasyonalisindeki canlı logica adlı eserinde terimi (Latince \"teleologia\" olarak) kullandı.

Geçmişe genel bakış
Batı felsefesinde, teleoloji kavramı, Platon ve Aristo\'nun yazılarından kaynaklanmıştır. Aristoteles\'in Dört Sebepleri her şeyin telosuna veya \"nihai neden\" e özel bir yer verir. Bu esnada hem insan hem de insan altı doğada amaçla Plato\'yu izledi.

Ekonomide

Teleoloji, Ludwig von Mises\'in özellikle praxeology biliminin gelişiminde önemli rol oynamıştır. Daha spesifik olarak, insan eyleminin, yani amaçlı davranışının, bir kişinin eyleminin seçilen amaçların varlığı tarafından yönetildiğini veya sebep olduğu varsayımına dayanarak teleolojik olduğuna inanmaktadır. Veya başka bir deyişle, bir birey, aranan bir hedefe veya sonuca ulaşmak için en uygun araç olduğuna inandıklarını seçer. Bununla birlikte, Mises, insan hareketine ilişkin teleolojinin nedensellikten hiçbir şekilde bağımsız olmadığını \"neden ve sonuç ilişkisi konusunda kesin fikirler olmadan hiçbir eylem tasarlanamadı ve cesaret edemediğini, teleolojinin nedensellik olduğunu öngörüyor\" dediği gibi vurguladı.