Allahümme Ne Demek, Allahümme Anlamı,

Allahümme, “Allahım!” mânasına gelen Arapça bir dua sözü.

Hem Câhiliye döneminde hem de İslâmî devirde kullanılan bu duaya başla­ma sözünün aslı “Yâ Allah” olup çok kul­lanıldığı için nida harfi olan “Yâ” hazfe­dilmiş, buna karşılık kelimenin sonuna şeddeli bir “Mim” getirilmiştir. Bu sözün kısaltılarak kullanılan”Lâhümme” şekline de rastlanır. Kur’ân-ı Kerîm’de (Âli İmrân 3/26; Mâide 5/114; Enfâl 8/32; Yûnus 10/10; Zümer 39/46) ve ha­dislerde de geçen bu kelime genel­likle üç şekilde kullanılır. Bunlardan en yaygın olanı, dua esnasında kulun Allah’a yakarışını ifade etmek üzere “Alla­hım!” anlamında nida maksadıyla kulla­nılanıdır. Bir soruya verilen cevabın doğ­ruluğu konusunda muhatabı ikna etmek ve buna Allah’ı şahit tuttuğunu göster­mek için pekiştirme edatı olarak “Allahümme neam” veya “Allahümme lâ” şek­linde söylendiği gibi. bir şeyin pek nâ­dir meydana geldiğini belirtmek için is­tisna edat olan “İllâ” ile “Allahümme il­lâ” tarzında da kullanılır.

Her ne kadar F. Buhl, ilk defa Ümeyye b. Ebü’s-Salt tarafından muahede­lerin başında kullanıldığı rivayet edilen “Bismikellahümme” tabirinin yerine. Hz. Peygamber’in Câhiliye döneminden kalmış bir söz olması dolayısıyla başka tabirler koyduğunu iddia etmişse de bu iddia yanlıştır. Çünkü Hz. Pey­gamber sırf Câhiliye geleneğine karşı çıkmak düşüncesiyle bunu terketmiş değildir. Bu tabirin yerine “Bismillâhir-rahmânirrahîm” cümlesini kullanması­nın asıl sebebi, Kur’ân-ı Kerîm sûreleri­nin bu cümle ile başlamasıdır. Bunun için Kur’ân-ı Kerîm kıraatine besmele­den başka bir sözle başlamaya izin ve­rilmemiş, ayrıca müslümanların her ha­yırlı işe besmele ile başlamaları tavsiye edilmiştir. Fakat bu husus. “Bismikellahümme” tabirinin nadiren de olsa kullanılmasının menedildiğine delil teşkil etmez. Nitekim Hz. Peygamber Kureyş ile yaptığı Hudeybiye Antlaşması’na, “Bismillâhirrahmânirrahîm” diye başlanma­sını Kureyş temsilcisinin kabul etmeme­si üzerine “Bismikellahümme” sözünün yazılmasını emretmiştir.

İbrânîce’de de buna benzer bir terkip bulunmaktadır. Yahudiler Allah’a şirk koşup birçok ilâha taptıkları dönemde bu kelimeyi, taptıkları ilâhları toptan ifade etmek üzere çoğul olarak kullanı­yor ve “Elohîm” diyorlardı. Elohîm ke­limesini Hz. Musa’dan sonra da Allah hakkında kullanmaya devam ettiler.

Diyanet İslam Ansiklopedisi

Daha yeni Daha eski