Bestenigâr, Türk mûsikisinde bir birleşik makam.
XV. yüzyıldan beri kullanılan eski bir makamdır. Sabâ (nigâr) makamı dizisine, ırak perdesinde segah dörtlüsünün ilâvesiyle meydana gelir. Donanımına segah perdesi (si i ) ile hicaz perdesi (ref ) yazılır. Güçlüleri, sabâ makamının güçlüsü çargâh ile aynı makamın durağı olan dügâh ve ırak dörtlüsünün tiz durağı olan segah perdeleri, durağı ise ırak perdesidir. İnici çıkıcı seyreder.
Hammâmîzâde İsmail Dede Efendi’nin âyîn-i şerifi, Itrînin, “Gamzen ki ola sâkî-i çeşm-i siyeh mest” mısraı ile başlayan darb-ı fetih usulündeki bestesi ve Nûman Ağa’nın devr-i kebîr usulündeki peşrevi bestenigâr makamının önde gelen örnekleri arasındadır. Bu makam şarkı formunda da büyük rağbet görerek kullanılmış ve Türk mûsikisi repertuarına zenginlik kazandırmıştır.
Diyanet İslam Ansiklopedisi