Gerdaniye Makamı Nedir, Özellikleri, Hakkında Bilgi

Gerdaniye Makamı. Türk mûsikisinde bir perde ve birleşik makamın adı. Gerdaniye  Perdesi.

Türk mûsikisinde portenin sol anahtarına göre beşinci çiz­gisinin hemen üzerinde bulunan perde­nin adıdır. Bu ise rast perdesinin bir se­kizli tizindeki (oktav) ses olup tiz sekiz­linin on beşinci perdesidir. Bunun bir se­kizli tizine de “tiz gerdaniye” adı verilir. Batı müziğindeki adı sol olan gerdaniye perdesi fa (acem) notasının önüne çift diyez veya la (muhayyer) notasının Önü­ne çift bemol koymakla da elde edilir. Tarihte muhtelif ebced notalarında çe­şitli harflerle gösterilmiştir. Yakın tarih­te kullanılan Hamparsum notasında ise  şeklindedir.

Gerdaniye  Makamı

Türk  mûsikisinin en eski makamlarındandır. Dizisi, yerin­de inici rast makamı dizisine yine yerin­de inici hüseynî makamı dizisinin eklen­mesinden meydana gelmiştir.

Gerdaniye makamı inici bir makam olduğundan gerdaniye perdesi civarın­dan seyre başlanır. Bu tiz bölgedeki giriş seyrinde gezinebilmek için bir seyir alanına ihtiyaç vardır. Bu da yerindeki rast beşlisini simetrik olarak tiz durak gerdaniye perdesi üzerine göçürmekle elde edilir. Bu suretle aynı zamanda ma­kamın genişlemesi de mümkün olur. Ma­kam aynca pest taraftan da nadiren rast makamı gibi genişleyebilir.

Nota yazımında donanımına rast ve hüseynî makamlarının müşterek dona­nımı olan si bakiye bemolü ile fa bakiye diyezi yazılır, gerekli değişiklikler ise eser içerisinde gösterilir. Yedeni rast, durağı ise dügâh perdesidir. Makamın birinci mertebe güçlüsü gerdaniye, ikin­ci mertebe güçlüsü neva perdesidir. An­cak birinci ve İkinci mertebe güçlülerin yer değiştirip neva perdesinin birinci, gerdaniye perdesinin ikinci mertebe güç­lü olarak kullanıldığı eserler de vardır.

Gerdaniye makamı iki ayrı makamın birleşmesinden meydana geldiği için as­ma karar perdeleri bakımından da zen­gindir. Hem rast hem de hüseynf ma­kam ve dizilerinde gezinilip dügâh per­desinde karar edileceğine göre her iki dizinin asma karar perdeleri birlikte kul­lanılacaktır. Üzerinde rast çeşnisiyle ya­rım karar yapılan gerdaniye, çok ısrar etmemek şartıyla uşşak çeşnili küçük asma kararlar yapılan muhayyer, yine üzerinde uşşak çeşnisiyle asma karar yapılan ve hüseynî dizisinin güçlüsü olan hüseynî, üzerinde rast veya buselikti as­ma kararlar (bazan yarım karar) yapılan neva, hüseynî makamının da karakte­ristik asma karar perdelerinden olan ve üzerinde çârgâhlı veya pençgâhlı as­ma karar yapılan çargâh, aynı zamanda rast ve hüseynî makamlarının müşterek önemli asma karar perdesi olan ve üze­rinde segah, eksik veya tam ferahnak beşlisi veya segah üçlüsüyle asma ka­rarlar yapılan segah ile rast makamı di­zisinin de karar perdesi olan ve üzerin­de rast çeşnisiyle asma karar yapılan rast perdesi, gerdaniye makamının ya­rım ve asma karar perdeleridir. Bu ma­kamın icrasından sonra yerinde buselik beşlisi veya dizisi ile karar verilirse ger­daniye-buselik makamı meydana gelir.

Gerdaniye makamına örnek olarak Ebûbekir Ağa’nın ağır çenber usulünde. “Bakılır mı o şeh-i kişver-i hüsn-âbâ-da mısraı ile başlayan bestesi. Hacı Faik Bey’in, “Beni sermest eder çeşminle âh ebruların cânâ” mısraı ile başlayan ağır semaisi, yine Ebûbekir Ağanın, “Mun­tazam kameti bî misi ü bedel” mısraı ile başlayan yürük semâisiyle Eyyûbî Zekâî Dede’nin düyek usulünde, “Durman ya­nalım âteş-i aşka” mısraı ile başlayan ilâhisi verilebilir.

TDV İslâm Ansiklopedisi

Daha yeni Daha eski