Gıpta Etmek Nedir, Ne Demek, İslam ve Kur'an'da Gıpta Hakkında Bilgi

Gıpta. Başkalarının sahip olduğu imkânları kıskanmadan aynı şeyleri elde etme arzusu anlamında ahlâk terimi.

Sözlükte “incelemek, araştırmak, yok­lamak” gibi mânalara gelen gabt kökün­den türetilen gıbta kelimesi “nimete ka­vuşma arzusu, sevinç demektir. Terim olarak ise “bir kimsenin, maddî veya ma­nevî imkân ve meziyetlere sahip olan başka birine imrenmesi, onun elindeki nimetlerin yok olmasını isteme gibi kö­tü bir düşünceye kapılmadan kendisi­nin de aynı şeylere kavuşmayı arzulama­sı” anlamında kullanılır. İslâm ahlâk li­teratüründe gıpta genellikle haset kav­ramıyla birlikte ele alınır ve aralarında­ki farka dikkat çekilir. Gazzâlî’ye göre, herhangi bir nimete mazhar olan kimse karşısında insan ya kıskançlık sonucu huzursuz olur veya mutluluk duyar. Bun­ların ilkine haset, ikincisine gıpta yahut münâfese denir. Râgıb el-İsfahanı, baş­kasının nail olduğu bir nimete bakarak kişinin aynı şeye kendisinin de sahip ol­masını temenni etmesine gıpta, sadece bu temenniyle yetinmeyerek aynı imkâ­nı veya daha fazlasını elde etmek için çaba göstermesine münâfese, başkası­nın sahip olduğu nimetin onun elinden çıkmasını istemesine veya bu yolda ça­ba göstermesine de haset denildiğini belirtir.

Kur’ân-ı Kerîm’de gıpta kelimesi geç­memekle birlikte bazı âyetlerde gıpta ile hasedin farkını gösteren ifadeler yer almıştır. Meselâ Zebîdî’nin kaydettiği bir yoruma göre (Tâcü’l-earûs, “ğbt” md.), “Allah’ın sizi birbirinizden üstün kıldığı şeyi -başkalarında olup da sizde bulun­mayanı- hasretle arzu etmeyin… Allah’­tan O’nun lutfunu isteyin” mealindeki âyetin(Nisâ 4/32) ilk kısmında ha­set, ikinci kısmında gıpta kastedilmiş­tir. Mutaffifîn sûresinde (83/18-26) iyi­lerin âhiretteki güzel durumları tasvir edildikten sonra, “İşte yarışanlar bu yol­da yarışsın” denilerek münâfesenin tav­siye edildiği görülür. Ayrıca hayırda ya­rışmaya dair âyetlerde de gıpta ve mü­nâfese teşvik edilmiştir(meselâ bk. Bakara 2/148; Mü’minûn 23/61; Fâtır 35/32). Böylece müslümanların, maddî ve manevî bakımdan kendilerinden da­ha iyi olanlara imrenerek onlar hakkın­da herhangi bir kötü duygu ve düşün­ceye kapılmadan, zararlı davranışlara kalkışmadan, olumlu ve verimli bir reka­bete girişmelerinin önemine işaret edil­miştir. Hz. Peygamber’in, “Ancak iki ki­şiye haset edilir, bunlardan biri Allah’ın kendisine mal verdiği ve bu malı hak yolunda tüketme iradesine sahip kıldığı kişi. diğeri de Allah’ın kendisine ilim ver­diği, hem bu ilimle amel eden hem de onu başkasına öğreten kişidir” me­alindeki hadisinde geçen haset kelime-si gıpta anlamında kullanılmıştır, Muah­har kaynaklarda gıptanın  “imrenme”, münâfesenin ise “hayırda yanş” şeklin­de açıklandığı görülür.

TDV İslâm Ansiklopedisi

Daha yeni Daha eski