Habîs. Pis, iğrenç veya zararlı olduğu için insan tabiatının hoşlanmadığı, aklın ve dînin benimsemediği şeyler hakkında kullanılan bir Kur’an tabiri.
Hubs (habaset) kökünden gelen habis kelimesi, genellikle “değersiz ve bayağı oluşu sebebiyle hoşa gitmeyen somut veya soyut varlık, durum” şeklinde tarif edilmiştir (Râgıb el-Isfahânî, el-Müfredât, “hbş” md). Bu genel anlamdan hareketle kelime kötü insan, kötü evlât, şer, kâfir, şeytan, bozuk İş, haram, kötü kokulu yiyecekler için de kullanılmıştır (Lisânü’l-‘Arab, “hbş” md.-P Tâcü’l-‘arûs, “hbş” md). Kur’ân-ı Kerîm’de daha çok “güzel hoş, temiz” gibi anlamlara gelen ve karşıtı olan tayyib kelimesiyle birlikte yer almaktadır.
Habîs, Kur’an’da bazı nesnelerdeki pisliği ve iğrençliği ifade ettiği gibi yanlış inancı, kötü sözleri ve bayağı davranışları sebebiyle kendisinden nefret edilen insanlar için de kullanılmaktadır. “Kötü kadınlar (habfsât) kötü erkeklere, kötü erkekler de kötü kadınlara yaraşır”(Nûr 24/26) mealindeki âyet bunu göstermektedir. Kur’an. Allah’a kulluk etmeyip bazı yaratıkları, bayağı varlıkları O’na ortak koşanları ve münafıkları “neces” ve habis olarak nitelemiştir.(Âl-i İmrân 3/179; Tevbe 9/28) “Habîs bir söz, yerinden sökülmüş habîs (verimsiz) bir ağaca benzer”(İbrâhîm 14/26) ifadesinde habîs sözün “edep dışı veya gerçeğe aykırı söz”, ayrıca mecazi olarak “inkâr mânası taşıyan söz” anlamına geldiği belirtilmiştir. Özellikle eski bir kavim arasında yaygın olan cinsî sapıklığın “habâîs” kelimesiyle nitelenmesi, bu kavramın Kur’an’dakİ asıl kullanılış gayesinin insan fıtratına, ahlâka ve geleneğe aykırı davranışların vicdanlarda meydana getirdiği tiksintiyi ifade etmek olduğunu ortaya koymaktadır.
İslâmiyet’e göre varlıklar ya tabiatları veya nitelikleri dolayısıyla habîs sayılır. Meselâ dışkı, idrar, akmış kan, leş vb. şeyler tabiatları itibariyle habistir; soğan, sarımsak gibi maddeler ise asılları itibariyle temiz olmakla birlikte çevredekileri rahatsız eden kokuları yüzünden habîs sayılmıştır. Aynı şekilde mal ve mülk edinme aslen meşru olmakla birlikte kazanç yolları bakımından habîs olabilir. Nitekim Kur’an’da zimmete geçirilen yetim malı habîs kelimesiyle ifade edilmiştir.(Bk. en-Nisâ 4/2) Aynı mecazi kullanıma başka âyetlerde ve hadislerde de rastlanmaktadır.(Meselâ bk. Mâide 5/100; A’râf 7/157- Müslim. “Müsâkât”, 41; Ebû Dâvûd, “Büyü”, 38; Tirmizî, “Büyü”‘, 46)
TDV İslâm Ansiklopedisi