Hüseyni-Aşiran Makamı-Perdesi Nedir, Özellikleri, Hakkında Bilgi

Hüseynî-Aşiran. Türk mûsikisinde bir perde ve birleşik makamın adı.

Hüseynî-Aşiran Perdesi. Türk mûsiki-si ses sistemi içinde orta sekizlinin doku­zuncu perdesi olan sesin adıdır. Eski de­virlerde bu perde sadece “aşiran” adıyla anılmıştır. Herhangi bir değiştirme (arıza) işareti taşımayan ana perdelerden olan bu ses, ayrıca yegâh perdesine bir tanini diyezi veya acem-aşiran perdesine bir ba­kiye bemolü getirilerek de elde edilebilir. Bugün kullanılmakta olan Batı mûsikisi nota sisteminde portenin birinci çizgisine yazılır, adı ümi”dir.

Pest sekizlide kaba hüseynî-aşiran, tiz sekizlide hüseynî, en tiz sekizlide ise tiz hüseynî adını alır. Hüseynî-aşiran perdesi klasik ebced nota sisteminde dâl harfi Abdülbâki Nasır Dede’nin nota sis­teminde Kantemiroğlu notasında  harfleriyle gösterilmiş, Hamparsum notasında şekli kullanılmıştır. Bu perde ayrıca (birinci çizgideki mi olarak) sabâ-aşiran, hüseynî-aşiran, bûselik-aşiran, nühüft. canfeza vb. bir grup ma­kamın da Karar perdesidir.

Hüseynî-Aşiran Makamı.

Hüseynî-Aşiran Makamı. Eski devirler­de bir ara “vech-i hüseynr olarak da ad­landırılan makamın dizisi, yerindeki hü­seynî makamı dizisine hüseynî-aşiran perdesinde bir uşşak dörtlüsünün eklen­mesinden meydana gelmiştir:

Nota yazımında donanımına hüseynî makamı gibi si için koma bemolü (segah). fa için bakiye diyezi (eviç) yazılır, gerekli değişiklikler ise eser içerisinde gösterilir. Makamın yedeni yegâh, durağı hüseynî-aşiran perdesidir.

Hüseynî-aşiran makamı seyrinin büyük bir bölümünde hüseynî makamı hâkim olduğundan hüseynî makamının güçlüsü olan hüseynî perdesi hüseynî aşiran ma­kamının da güçlüsüdür ve bu perde üze­rinde uşşak çeşnisiyle makamın yarım ka­rarı yapılır. Hüseynî dizisinin karar perde­si olan dügâh perdesi ise ikinci mertebe güçlü olup bu perdede hüseynî çeşnisiyle asma karar yapılır.

Bu makamın önemli bir kısmını meyda­na getiren hüseynî makamının bütün as­ma kararlan bunun için de geçerlidir. Bu münasebetle çargâhta çârgâhlı, nevada rastlı ve bûselikli, segahta segâhlıve fe-rahnâklı. rast perdesinde de rastlı asma kararlar, hüseynî makamında olduğu gi­bi hüseynî-aşiran makamında da aynen kullanılır. Ayrıca dügâhta hüseynî çeşni­siyle. ırak perdesinde segâhlı, yegâhta da rast çeşnisiyle bir asma karar yapılabilir, ancak başka bir makama benzeme ihti­mali göz önünde bulundurularak segâhlı asma kararda fazla ısrar edilmemesi uy­gun görülmüştür.

Bütün bu asma kararlardan başka özel­likle büyük formlu eserlerde yapılması âdet olan bir geçki daha vardır. O da tam karara yaklaşıldığında gösterilen yerinde hicaz ve nikriz çeşnileridir. Bu çeşnilere makamın karar perdesi üzerinde bulunan uşşak dörtlüsü eklenildiğinde hüseynî-aşiran perdesi üzerinde bir karcığar geç-kisi meydana gelmektedir. Ancak tam ka­rara yine makamın kendi dizisiyle gidil­mesi gerekir.

Hüseynî-aşiran makamı dizileri on bir seslik bir ses sahası içinde yer almaktadır. Fazla tizlere çıkılması makamın özelliğine uygun olmadığından bu ses sahası içinde seyir onun genel karakteri için yeterlidir. Bununla beraber çok gerekirse dügâh üzerindeki hüseynî beşlisi, tiz durak mu­hayyer üzerine simetrik olarak göçürüle-bilir veya hüseynî üzerindeki uşşak dört­lüsü, muhayyer perdesine bir buselik beş­lisi getirilmek suretiyle hüseynîde uşşak dizisi halinde genişletilebilir.

Hüseyni- aşiran makamının seyir ömegi İnici olarak kullanılan hüseynî-aşiran makamının seyrine yerindeki hüseynî di­zisiyle ve hüseynî perdesi civarından baş­lanır. Diziyi meydana getiren çeşnilerde gezinip gerekli asma kararlar gösterildik­ten sonra güçlü hüseynî perdesinde uş­şak çeşnisiyle yapılan yarım kararın ardın­dan yine karışık gezinilir ve dügâh perde­sinde hüseynî dizisi sona erdirilir. Nihayet hüseynî-aşiran perdesindeki uşşak dört­lüsünün seslerinde de dolaşılıp sona doğ­ru hicaz ve nikriz geçkileri yapılır. Tekrar hüseynî-aşirandaki uşşak dörtlüsüne dö­nülmesinin ardından da bu dörtlü ile hü­seynî- aşiran perdesinde tam karar yapılır.

Hacı Sâdullah Ağa’nın zencir usulünde, “Azimetin nereden böyle bî-nikâb senin” ve hafif usulünde, “Nevbahâr oldu yine azm-i gülistan görünür” mısraları ile baş­layan besteleri, “O müşgîn turralar kim ol büt-i dil-cûda gördüm ben” mısraı İle başlayan ağır semaisi ile, “Dilber olucak âşikına eyleye çâre” mısraı ile başlayan yürük semaisinden oluşan takımı bu ma­kamın en güzel örnekleri arasındadır. Ay­rıca Zekâî Dede’nin curcuna usulünde, “Cemâlin şem’lne pervane gönlüm” mıs­raı ile başlayan şarkısı ve Ali Rıza Şen-gel’in evsat usulünde, “Ey Huda ben eyle­rim çok mâsivâya iltifat” mısraıyla başla­yan ilâhisi de bu makamda bestelenmiş seçkin eserlerdendir.

TDV İslâm Ansiklopedisi

Daha yeni Daha eski