İ’tikâf. İbadet niyetiyle camide kalmak anlamında bir fıkıh terimi.
Sözlükte “hapsetmek, alıkoymak; bir yere yerleşmek, oraya bağlanıp kalmak” anlamlarındaki akf kökünden türeyen i’tikâf. bu mânaları yanında kişinin kendisini sıradan davranışlardan uzak tutmasını, fıkıh terimi olarak da ibadet amacıyla ve belirli bir şekilde camide kalmasını İfade eder. İ’tikâfa giren kimseye mu’te-kif veya âkif denir.
İ’tikâfın meşruiyeti Kur’an ve Sünnet ile sabittir. “Mescidlerde i’tikâfta bulunduğunuz zaman kadınlara yaklaşmayın [Bakara 2/187] mealindeki âyetle Hz. Âişe’nin, “Resûl-i Ekrem ramazanın son on gününde i’tikâfa girerdi. O bu âdetine vefatına kadar devam etmiştir. Sonra onun ardından hanımları i’tikâfa girmiştir şeklindeki rivayeti bunun delillerini teşkil eder. Allah’a tam bir teslimiyet içerisinde ibadet ve taatte bulunmak amacıyla zamanının belirli bir kısmını ayırması ve bu esnada meşru bile olsa her türlü nefsânî ve şehevî arzulardan uzak durması kişinin manen olgunlaşması için önemli vesilelerden biridir. Zorunlu ibadetlerin yanı sıra nafile ibadetler de bu konuda önem taşımakta, dinî duygu ve düşüncenin yoğun bir şekilde yaşandığı, mümkün olduğu ölçüde maddî ilgilerden uzaklaşarak yüce yaratıcıya yönelinen bir ortam insana derin bir manevî ufuk ve imkân sunmaktadır. Bu bakımdan i’tikâf yalnız İslâm ümmetine has bir ibadet olmayıp vahiy geleneğine sahip hemen bütün dinlerde muhtelif şekillerde gerçekleştirilen köklü bir gelenektir; İslâmî öğreti içinde de Hz. İbrahim ve oğlu İsmail zamanından beri devam edegelen bir sünnet olarak bilinir. Nitekim, “İbrahim ve İsmail’e: Evimi onu ziyaret edenler, ibadet için orada kalanlar (âkifîn), rükû ve secde edenler için tertemiz tutun diye ahid -emir- verdik [Bakara 2/125] mealindeki âyet bir yönüyle buna işaret etmektedir.
Vacip, sünnet ve mendup (müstehap) olmak üzere üçe ayrılan i’tikâf çeşitleri arasında özellikle i’tikâfı bozan şeylerle süre açısından bazı farklılıklar bulunmaktadır. İ’tikâf fakihlerin çoğunluğuna göre sünnet, bazılarına göre ise menduptur. Sünnet olduğunu söyleyenlerin bir kısmı i’tikâfı her zaman müekked sünnet görürken diğerleri Resûl-i Ekrem’in uygulamasından hareketle ramazanda, özellikle de bu ayın son on gününde sünnet-i müekkede niteliği kazandığını belirtirler. Ayrıca Hanefî mezhebine göre i’tikâf sünnet-i kifâye grubunda yer aldığından bazı müminlerin bu ibadeti yerine getirmesiyle sünnet ihya edilmiş sayılır. İ’tikâf adanması halinde vacip olur.
İ’tikâfın sahih olabilmesi için i’tikâfa giren kimsenin cünüplük, hayız ve nifas gibi hallerden temizlenmiş bulunması ve i’tikâf için niyet etmesi şarttır. İ’tikâf için bulûğ şart olmayıp ibadet ehliyetine sahip olmak, yani temyiz çağına ulaşmak yeterlidir. Ayrıca Haneffler’e göre sadece vacip olan i’tikâflarda oruç tutmak şart iken Mâlikîler’e ve Ca’ferîier’e göre müstehap olan i’tikâfta da oruç şarttır. Şafiî ve Hanbelîler ise i’tikâfın hiçbir çeşidinde orucu şart kabul etmez.
İ’tikâfın camide ifa edilmesi gerekir. Hanefî ve Hanbelî mezheplerine göre cuma kılınan camilerde i’tikâfa girmek daha faziletli olmakla beraber cemaatle beş vakit namaz kılınan bir mescidde i’tikâfa girmek de sahihtir. Mâliki ve Şâfiîler’e göre ise i’tikâf herhangi bir mescidde sahih olmakla birlikte kendisine cuma farz olan kimsenin bir hafta veya daha çok bir süre i’tikâf yapmayı adaması halinde cuma kılınan bir camide i’tikâfa girmesi gerekir. Ca’ferîier’e göre i’tikâf cuma namazı kılınan bir camide ifa edilmelidir. Öte yandan çoğunluğa göre kadınların da erkekler gibi i’tikâfa camide girmeleri şarttır. Hanefî fakihleri onların evin münasip bir yerinde i’tikâfa girmelerini tercih etmiştir.
Bir adaktan dolayı değilse i’tikâf ramazanda ve ramazan dışında olabileceği gibi belirli bir süreye de tâbi değildir. İ’tikâf niyetiyle camide birkaç saat veya birkaç gün kalmak yeterlidir. Mâlikîler’e göre sahih bir i’tikâfın en az süresi bîr gün, bir gecedir. Diğer mezhepler çok kısa bir süre durmayı yeterli görmekle birlikte en az bir gün kalmayı tavsiye etmişlerdir. Ca’ferî mezhebine göre mendup i’tikâfa başlayan kimse iki gün geçmeden istediği zaman i’tikâftan çıkabilir; iki gün i’tikâfta bulunan kişinin bunu üç güne tamamlaması vaciptir. Adak i’tikâf ise üç günden aşağı olmaz.
İ’tikâfta bulunan kimse abdest ve gu-sül gibi tabii ihtiyaçları için dışarı çıkabilir. Şâfiîleryeme içme için de dışarı çıkabileceğini belirtirken diğer üç mezhebe göre İhtiyaç duyacağı şeyleri kendisine getirecek birinin bulunması halinde dışarı çıkması i’tikâfı bozar. Hasta ziyareti veya cenaze namazı için dışarı çıkmanın i’tikâfı bozacağı hususunda görüş birliği vardır. Hanefîler’e ve Mâlikîler’e göre unutarak mescidden çıkma i’tikâfı bozarken diğer iki mezhebe göre bozmaz. Doktora gitmeyi veya yatmayı gerektirecek bir hastalık durumunda dışarı çıkma üç mezhebe göre İ’tikâfı bozmaz, Hanefîler’e göre ise bozar. Cuma namazı kılınmayan bir camide i’tikâfa giren kimsenin cuma namazı için dışarı çıkması Hanefîler’e ve Hanbelîler’e göre i’tikâfı bozmaz; Şafiî ve Mâlikîler’e göre ise bozar; çünkü önceden süreyi ayarlama veya cami seçimi yapma İmkânı vardır.
“Mescidlerde i’tikâfta bulunduğunuz zaman kadınlara yaklaşmayın [Bakara 2/187] mealindeki âyet gereği i’tikâfta iken cinsel ilişkide bulunmak bütün mezheplere göre i’tikâfı bozar. Çoğunluğa göre bu amaçla dokunma, öpme de böyledir. Akıl ve temyiz gücünü gideren sarhoşluk, akıl hastalığı ve bayılma gibi hallerle hayız ve nifas gibi durumlarda da i’tikâf bozulur. Ayrıca Mâlikîler’e ve Ca’-ferîler’e göre vacip ve mendup i’tikâflarda oruç şart olduğu için orucunu bozanın i’tikâfı da geçersiz olur.
Şafiî ve Hanbelî mezhepleriyle Hanefî mezhebindeki hâkim görüşe göre, bozulan sünnet bir i’tikâfın tamamlanması veya kaza edilmesi gerekli değildir. İstenirse yeniden i’tikâfa girilebilir. Mâlikîler’e göre ise adanan (vacip) i’tikâfta olduğu gibi bunun da kaza edilmesi şarttır.
İ’tikâfa giren kimsenin gücü yettiği kadar namaz kılması, Kur’an okuması, istiğfar etmesi, dua ve niyazda bulunması, keüme-i tevhid ve tekbir getirmesi, Allah’ın varlığı, birliği, kudreti hakkında düşünceye dalması, gereksiz şeyler konuşmaması, başta Hz. Peygamber’in hayatına dair kitaplar olmak üzere dinî-ilmî eserler okuyarak vaktini değerlendirmesi müstehaptır.
İ’tikâfa özellikle ramazan ayının son on gününde girilmesi Kadir gecesini de ihya etme fırsatı vereceği için ayrı bir önem taşır. Hz. Âişe, “Resûl-i Ekrem ramazanın son on gününde ibadet için yoğun bir gayret içine girer, gecesini ihya eder ve ibadet için aile fertlerini uyandırırdı” demiştir.
Vacip i’tikâfa giren, yani, “Allah rızâsı için »meselâ- on gün i’tikâf yapacağım” diyerek adakta bulunan kişi, tan yeri ağarmadan önce i’tikâf için belirlediği bir mescide, “Yâ rabbi! Senin rızan için üzerime vacip olan i’tikâfı eda etmeye niyet ettim” diyerek girer ve adadığı i’tikâf günleri süresince oruç tutar, mescidin bir köşesinde ibadetlerini yapar. Nez-rettiği son günün akşam namazından sonra i’tikâftan çıkar.
TDV İslâm Ansiklopedisi