el-Muhkem. İbn Sîde’nin (ö. 458/1066) mehâric-i hurûfa göre tertip ettiği sözlüğü.
Tam adı el-Muhkem ve’l-muhîtü’î-a’zam olup Dâniye Emîri Ebü’l-ceyş Mücâhid b. Abdullah el-Âmirî’nin isteği üzerine kaleme alınmıştır. Eser, Halîi b. Ahmed’in Kitâbü’l-‘Ayn’ında uyguladığı ve Ebû Bekir ez-Zübeydî’nin Muhtoşarü’l-Ayn’möa gerçekleştirdiği düzeltmeler göz önünde bulundurularak mehâric-i hu-rûf sistemine göre yazılmıştır. Sıralamada ilk harfin esas alındığı sözlükte hançe-renin boğaz nahiyesinden çıkan harflerle başlanmakta ve eser dudak harflerinde sona ermektedir. Halîl b. Ahmed’in taklîb sisteminin de uygulandığı sözlükte bir kökü oluşturan harflerin farklı dizilişleriyle ortaya çıkan kökler ve türevleri aynı yerde toplanmıştır. Eserin Halil’in Küâbü’l-cAyn’\ ile Muhammed b. Ahmed el-Ezherî’nin Tehzîbü’I-luğa’sından farkı, önceki kitap ve risalelerde dağınık halde bulunan sözlük malzemelerinin bir araya toplanması, kelimelerin açıklanmasında daha dikkatli davranılması, sözlüklerde yer alan sarf ve nahiv hatalarının düzeltilmesi şeklinde özetlenebilir. İbn Side kelimelerin Kur’an ve hadislerle irtibatlandırılması hususunda Ezherfyİ takip etmiştir. Eserde düzenli çoğullara, mîmli masdar, ism-i zaman, ism-i mekân ve taaccüb fiili gibi kurallı türevlere yer verilmemek suretiyle ihtisar sağlanmıştır. Fiili olmayan veya lâzım fiilden türeyen ism-i mef ûller, masdarı bulunmayan veya masdarı başka kökten gelen fiiller, mazi kipi kullanılmayan fiiller, yine az kullanılan nisbet, tasgir ve cemiler gibi kural dışı kelimeler ise belirtilmiş, bu arada yoğun biçimde nahiv ve sarf malûmatı verilmiştir.
Halil b. Ahmed’in Kitâbü’l-‘Ayn’ı, Ebû übeyd Kasım b. Seliâm’ın eî-Ğanbü’l-mu-şannefi, Ebû Amr eş-Şeybânî’nin Kitâ-bü’î-Cîm’l İbnü”s-Sikkît’in Işlâfru’l-mantik\ Sa’leb’in el-Faşîh’ı, İbn Düreyd’in el-Cemilere “siyle tefsirler ve hadis şerhleri. Sîbeveyhi’nin el-Kitâb’ı ile Ebû Ali el-Fâ-risî, Ebü’l-Hasan er-Rummânî, Kürâun-neml ve fbn Cinnî’nin Arap gramerine dair eserleri sözlüğün başlıca kaynaklarını oluşturmaktadır. İbn Manzûr, el-Muhkem’in hemen tamamına Lisânü’l-‘Arao’ında yer verdiği gibi Fîrûzâbâdî de el-Kâmûsü’l-muhît”mde büyük ölçüde ondan istifade etmiştir.
Tamamı on iki cilt olan sözlük Ma’hedü’l-mahtûtâti’l-Arabiyye tarafından yayımlanmıştır.[363]
TDV İslâm Ansiklopedisi