Minyatür Sanatı, Timurlu Minyatürleri, Timurlularda Minyatür, Hakkında Bilgi

İslâm minyatür sanatının en önemli örneklerinden birço­ğu Timurlu dönemine aittir. Bu devirden günümüze ulaşan minyatürlü yazmaların daha çok Timur’un oğlu Şâhruh ile torun­larının hâmiliğinde hazırlanmış olduğu görülür. Özellikle Şâhruh’un oğullan Semerkant Valisi Uluğ Bey, Şîraz Valisi İsken­der Sultan ve babasının yanında Herat’ta bulunan Gıyâseddin Baysungur minyatür yapımını desteklemişlerdir. Tarih kitapla­rını çok seven Şâhruh mevcut Câmiu’t-tevârîh nüshalarını toplatarak çoğalttır­mış ve devrin ünlü tarihçisi Hâfız-ı Ebrû’ya bu eserin devamı niteliğinde kendi dönemini de yazdırmıştır. Diğer Camiu’t-tevârih nüsha­ları, Hâfız-ı Ebrû’nun Külliyyât-ı Târîh’i ve Uygur­ca yazılmış bir Mi’racnâme, Şâh­ruh devrinde Herat’ta hazırlanmış eser­lerdir. İskender Sultan’ın Şîraz valiliği dö­neminden kalan iki antoloji ise Celâyirî üslûbu­nu sürdüren minyatürler içerir.

Babası Şâhruh gibi bir sanat koruyucu­su olan ve Herat’ta kurduğu sanat aka­demisine zamanının en usta sanatçılarını toplayan Baysungur aynı zamanda şair ve hattattı. Onun için hazırlanmış resimli yazmalar arasında bir antoloji Sa’dî-i Şîrâzî’nin Gülistân’i, Hâcû-yi Kirmânî’nin Hümâ ve Hümâyûn’u, Firdevsi’nin Şâhnâme’si, iki Kelîle ve Dimne nüshası, Nizâmî-i Arûzrnin Çehâr Ma£dJe’si  ve Nizâmî-i Gencevi’nin Heft Peyker’i en önde gelenlerdir. Baysungur’un ölümünden sonra faaliyeti yavaş­layan Herat Nakkaşhânesi’nde 1433-1447 yıllan arasında hazırlanmış iki önemli eser. kardeşi Muhammed Cukî’ye ithaf edilen Nizâmî’nin ttamse’sidir. Şîraz okulunun önceki yıllara göre kalitesi düşük, daha sade ve özensiz min­yatürlerin yapıldığı İbrahim Sultan ve Abdullah Sultan dönemlerine ait önemli eserler arasında bir Kelîle ve Dimne, bir İbra­him Sultan Şehname si ve Nizâmî’-nin üç Hamse’si bulunmakta­dır. Şîraz’da İskender Sultan’ı izleyen bu dönemde yapılan minyatürler, Karako­yunlu ve Akkoyunlu resim üslûbunu ha­zırlamaları bakımından önem taşır. Hü­seyin Baykara devrinde Herat önemli bir sanat merkezi haline gelmiştir. Edebiyat­ta Farsça yerine Çağatay Türkçesi’nin kullanıldığı bu devirde Hüseyin Baykara veziri Ali Şîr Nevâî ile birlikte şairleri, hat­tatları ve minyatür ustalarını destekle­miştir. Resmini imzalayan az sayıdaki sa­natçıdan biri olan Bihzâd bu dönemde yetişmiş ve minyatürlerinde insan vücudu­nun çeşitli faaliyet anlarında ortaya koy­duğu hareketleri gerçekçi bir resim diliyle yansıtmıştır. Onun başlattığı bu yeni akı­mı Safevî döneminde öğrencileri ve diğer sanatçılar geliştirmiştir.

  • Minyatür Sanatı, Osmanlı Minyatürleri, Osmanlılarda Minyatür
  • Minyatür Sanatı, Özbek, Müslüman-Hint Minyatürleri
  • Minyatür Sanatı, Selçuklu Minyatürleri, Selçuklularda Minyatür
  • Minyatür Sanatı, Safevi Minyatürleri, Safevilerde Minyatür
  • Minyatür Karakoyunlu, Akkoyunlu Türkmen Minyatürleri
  • Minyatür Sanatı, İlhanlı ve Sonrası Minyatürleri, İlhanlılarda Minyatür
  • Minyatür Nedir, İslam Minyatür Sanatı

TDV İslâm Ansiklopedisi

Daha yeni Daha eski