Moriskolar Kimdir -Literatür- Hakkında Bilgi

  • Moriskolar Kimdir -Tarihçe, Tarihi-
  • Moriskolar Kimdir -Ekonomik, Sosyal, Dini Hayat-
  • Moriskolar Kimdir, Özellikleri

Gerek bu dönemde gerekse daha sonra telif edilen müslüman kronik­lerinde, MaKkari’nin Neihu’t-tîb’i ile mü­ellifi bilinmeyen Ahbârü’l-asr fî inkıdâ’i BenîNaşr dışında [Kahire 1343] Morisko meselesinin pek yankı bulmaması dikkat çekicidir. XV! ve XVII. yüzyıllarda ise bir­çok İspanyol tarihçisi bu konuda eserler telif etmiştir. Bunların temel özelliği dev­let yanlısı bir bakış açısıyla kaleme alın­mış olmalarıdır. Luis de Marmol Carva-jal’in Historia de la rebeliön y costigo de los moriscos del Reyno de Granada’sı [Malağa 1600] JaimeBleda’nın Deîensio îidei in causa neophytorum, sine morischorum Regni Valentiae’si [Valencia 1610] Pedro Aznar de Cardona’nın Expulsiön jusîuficada de los mo­riscos espanoles’i Huesca 16121,Diego Hurtado de Mendoza’nın Guerra de Granada’sı [Lisbon 1626] ve Marcos de Guadalahara y Javier’in Prodiciön y desüerro de los moriscos’u gibi örneklerde Moriskolar’ın “imansız müslümanların iş birlik­çileri ve muhbirleri, inançlarında ve işle­rinde sahtekâr, ilâhî iradeye karşı suç iş­lemekten kaçınmayan bir topluluk” şek­linde takdim edildiği görülmektedir.

XVII. yüzyılın sonlarından XVIII. yüzyıl ortalarına kadar Moriskolar tarihçilerin ilgi gösterdiği bir konu olmaktan çıkmış­tır. Bu dönemde yapılan tek çalışma, İngiliz Michael Geddes’e aittir.[The History of the Expulsionof the Moriscoesoutof Spaİn in Reign of Phlllpp III, Londres 1702] XIX. yüzyılın ortalarından itibaren Morisko meselesi yeniden tarihçilerin ilgisini çek­meye başladı ve XX. yüzyılın başlarına ka­dar bir dizi eser telif edildi. Bu çalışmalar arşiv malzemesini de kullanmış olmaları açısından önemlidir. Diğer taraftan bun­ların bazılarında ilk defa İspanya Krallığı’-nm Morisko politikasına ciddi eleştiriler yöneltilmiştir. Cânovas de Castillo [Histo­ria General de Espana, Madrid 1890-1894] M. Danvila y CoIIado La expulsiön de los moriscos espanoles, Madrid 18891, P. Boronat y Barrachina [Los moriscos es­panoles y su expulsiön, Valencia 1901] Menendez y Pelayo [Historia de los heterodoxos espanoles, Madrid 1880] savun­macı çizgide; Munoz y Gavira [Historia del alzamiento de los moriscos, su expulsiön de Espana…, Barcelona 1973] F. Janer [Condiciön social de los moriscos de Espana, Madrid 1857] Albert de Cİrcout [Histoire des mores, mudejares el des morisques, Paris 1846] Modesto Lafuente [Historia General de Espana, c. XIX, Bar­celona 1889] ve Henry C. Lea [The Moris­cos of Spain: Their conuersion and Expulsion, Philadeiphia 1901] tenkitçi çizgi­de yer alan müelliflere örnek gösterilebi­lir. XX. yüzyılın ilk yarısında azalan Moris­ko araştırmaları 1950’li yıllardan itibaren yeniden artmaya başladı; özellikle Fernand Braudel, H. Lapeyre, T. Halperin-Donghi. Joan Reglâ ve Luis Cardaillac gibi Fransız araştırmacıların konunun aydınlatılması­na önemli katkıları oldu. Bunlardan Bra­udel Morisko meselesini coğrafî, politik ve kültürel temelde medeniyetler çatış­masının bir uzantısı şeklinde değerlendir­di. Lapeyre topluluğun demografik yapısı­nı ve Halperin- Donghi Belensiye Moriskoları’nın sosyolojisini incelerken Cardaillac da engizisyon mahkemelerine ait belge­lerden hareketle Moriskolar’la hıristiyan İspanyollar arasındaki gündelik ilişkileri ortaya koymaya çalıştı. Joan Reglâ ise Moriskolar’ın birer sosyal grup olarak ele alın­masına öncülük etti. Öte yandan A. Hess ve Abdülcelîl et-Temîmî, ilk defa arşiv belgelerinden yararlanıp Morisko – Osman­lı ilişkilerinin aydınlatılmasına ciddi kat­kılar sağladı. Bu iki araştırmacının ve da­ha sonra yine Osmanlı arşiv belgelerini kullanan diğer bazı araştırmacıların çalış­maları neticesinde, önceleri özellikle Arap dünyasında yaygın biçimde kabul gören Osmanlilar’ın Endülüs müslümanlanna yardım etmediği görüşü bugün artık geçerliliğini yitirmiş bulunmaktadır. Abdül­celîl et-Temîmî ayrıca, Merkezü’l-buhû-si’l-Osmâniyye ve’l-Mûriskiyye adı altında bir araştırma merkezi kurdu. Bu merkez sempozyumlar düzenlemek, araştırma­lar yaptırmak, neşriyatta bulunmak su­retiyle çalışmalarını aktif bir şekilde sürdürmektedir.

    TDV İslâm Ansiklopedisi

    Daha yeni Daha eski