Mukabele Hadis Terimi Nedir, Anlamı, Hakkında Bilgi

Mukabele. Talebenin hocasından yazdığı hadisleri onun nüshasıyla karşılaştırarak kontrol etmesi.

Sözlükte “iki şeyi birbiriyle karşılaştır­mak” anlamına gelen mukabele kelime­si, hadis terimi olarak “talebenin hocasın­dan aldığı hadisleri ihtiva eden yazılı nüshasını hocasındaki asıl nüsha ile veya bu nüshayla daha önce karşılaştırılıp tashih edilmiş bir başka nüshayla karşılaştırarak kontrol etmesi” mânasında kullanılmakta­dır. Bu kontrol işlemine muâraza da de­nir. Bir muhaddisin hadis dersinde veya imlâ meclisinde yazılan bir nüshanın aslına harfiyen uygun olup olmadığının kontrol edilmesi için yapılan mukabelenin sağlam­lık bakımından en makbulü, hadisi yazan talebenin hocasıyla bizzat görüşüp onu kendi kitabından hadis rivayet ederken ta­kip etmesi suretiyle yaptığıdır. Mukabele işi tâli nüshanın, bir başkası tarafından farklı zaman veya mekânda aslıyla veya aslının aslıyla karşılaştırılmak suretiyle ya­pılabildiği gibi, daha önce asıl nüshayla karşılaştırılıp tashih edilmiş olan benzeri diğer bir nüshayla da yapılabilmektedir.

Mukabelede nüshaların farklı hatlarla yazılması önem taşımaz; önemli olan, ho­cadan istinsah edilen nüshanın hocanın elindeki asıl nüsha ile kelime ve mâna ba­kımından aynı olmasıdır. Hadisleri istinsah ederken yapılan hataları önlemek için ge­liştirilen bu yöntem, Hz. Peygamber’in al­dığı vahiyleri Cebrail ile mukabele etmesi (arza) uygulamasına dayanır. Daha son­raki dönemlerde mukabele işi yaygın hale gelmiş ve bu yöntem muhaddisler tarafın­dan hadis yazımının vazgeçilmez şartların­dan biri olarak kabul edilmiştir. Bu sebep­le bir hadis âlimi, talebesine kendisinden yazdığı hadisleri rivayet etme iznini (ica­zet) vermiş olsa da muhaddislerin çoğuna göre o nüshanın mukabele yapılmadan ri­vayeti caiz değildir; ancak bu tür bir riva­yet söz konusu nüshanın mukabele edil­mediğini belirtmek şartıyla yapılabilir. Ni­tekim Urve b. Zübeyr, oğlu Hişâm’a hoca­sından yazdığı hadisleri onun aslıyla kar­şılaştırıp karşılaştırmadığını sormuş, bu­nu yapmadığını öğrenince, “Öyleyse yaz­mış sayılmazsın” demiştir. Bazı muhad­disler, hadis âlimlerinin ekserisi tarafından kayıt konusunda dikkatli bir talebenin yaz­dığı nüshanın mukabele edilmesine gerek göstermemişlerse de bu görüş çoğunluk ta­rafından kabul edilmemiştir. Mukabele sı­rasında mecliste bulunup da elinde her­hangi bir nüsha olmayan dinleyicilerin, en azından mukabele yapan talebenin nüs­hasına bakarak hocayı takip etmesi hadis bilginlerince tavsiye edilmiştir.

TDV İslâm Ansiklopedisi

Daha yeni Daha eski