Abadile Kimdir, Abadile i Erbaa Nedir, Hakkında Bilgi

Abâdile. İlimleriyle ve özellikle ver­dikleri fetvalarla meşhur olan Abdullah adlı dört sahâbî hakkında kullanılır. Abâdile. “abd” mânasına gelen abdel kelimesinin değil. Abdullah kelimesinin çoğuludur. İbn Fethûn’a ait el-İstîcâb zeylindeki listeye göre, Hz. Peygamber’in ashabı arasında Abdullah isimli 300 kadar sahâbî bulunmaktaydı. Fakat bunların içinde geniş fıkıh kül­türü ve fetvalarıyla şöhret bulan dört sahâbî Abâdile unvanıyla tanınmıştır. Abâdile’nin kimler olduğu Ahmed b. Hanbel’e sorulmuş, o da Abdullah b. Abbas, Abdullah b. Ömer, Abdullah b. Zübeyr ve Abdullah b. Amr b. Âs’ın isim­lerini saymış. Abdullah b. Mes’ûd’un Abâdile’den olmadığını belirtmiştir. Beyhaki de fıkıh ilminde önemli bir yeri bulunan Abdullah b. Mesudun Abâdi­le’den sayılmayışını. onun çok erken ta­rihlerde vefat etmesi (32/652), Abâdi­le’den sayılan diğer Abduİlahlar’in ise daha uzun yaşayarak İlimlerinden bü­yük ölçüde faydalanılmasıyla izah et­miştir. Zaten Abâdile terimi Abdullah b. Mes’ûd’un vefatından sonra ortaya çık­mıştır. Her ne kadar Zemahşerî ile Râfiî, Abdullah b. Mes’ûd’u Abâdile’den saymışlarsa da usul âlimleri bunu doğ­ru bulmamıştır. Cevheri Abdullah b. Zübeyr’i Abâdile’den saymayarak onla­rın İbn Abbas, İbn Ömer ve Abdullah b. Amr’dan ibaret olduğunu söylemiştir. Merğinânî de el-Hidâye adlı eserinde haç aylarının tesbiti konusundaki bir ri­vayetten söz ederken, “Bu, üç Abâdile (el-Abâdiletü’s-selâse) ile Abdullah b. Zübeyr’den rivayet edilmiştir” der. Şârih İbnü’l-Hümâm, Fethu’I-Kadîfde bu cümleyi açıklarken Hanefiler’e göre Abâdile’nin Abdullah b. Mes’ûd, Abdul­lah b. Ömer ve Abdullah b. Abbas’tan ibaret olduğunu, başkalarının ıstılahına göre de yukarıda Ahmed b. Hanbel’den naklen adları verilen dört kişiye Abâdile dendiğini söylemektedir.

Hepsi de Kureyş kabilesine mensup olan ve yetmiş yıldan fazla yaşayan Abâdile’nin en son vefat edeni, 73 (692-93) yılında seksen beş veya sek­sen yedi yaşında ölen Abdullah b. Ömer’dir. Abâdile’nin çeşitli görüş, düşünce ve fetvaları özellikle tefsir, hadis ve fı­kıh kitaplarında yer almıştır. İttifak et­tikleri görüşe “Kavlü’l-Abâdil”, amelî ittifaklarına da “Filül-Abâdile” veya “Mezhebü’l-Abâdile” adı verilmiştir.

Bibliyografya

1- Cevheri. Şihâh, “Abd” md.
2- Hatîb, el-Esmâ’ü’l-miibrıeme, Kahire 1405/1984.
3- İbnü’s-Salâh, ‘Ulûmü’l-hadîs (nşr. Nûreddin Itr), Medine 1972.
4- Irâki, Fethu’l-Muğiş (nşr. Mahmûd Rabî). Kahire 1355/1937.
5- İbnü’l-Hümâm. Fethu’l-Kadîr, Kahire 1389/1970.
6- Süyûtî. Tedrîbur-râvî (nşr Abdülvehhâb Abdüllatîf), Kahire 1385/ 1966.
7- Tehânevî. Keşşaf, II, 948.
8- Ahmed Muhammed Şâkir. el-Bâ’isü’t-haşîs, Kahire 1370/1951.
9- Tecrid Telemesi, I, 27-28;
10- M. Tayyib Okiç, Bazı Ha­dis Meseleleri Üzerinde Tetkikler, İstanbul 1959. [27]

TDV İslâm Ansiklopedisi

Daha yeni Daha eski