Ahkamul Kuran - Cessas Tefsiri, Özellikleri, Hakkında Bilgi

Ahkâmü’l-Kur’ân. Hanefî âlimlerinden Cessâs’ın (ö. 370/980) ahkâm âyetlerinin tefsirine dair eseri.

Ahkâmü’l-Kur’ân sahasında yazılan ilk örneklerden biri olup daha sonra kale­me alınan ahkâm tefsirlerine tesir et­miştir. Eserde sûreler Kur’an’daki sıra­larına göre ele alınmış, ancak bütün bir sûrenin değil, sadece içinde bulunan ahkâm âyetlerinin açıklaması yapılmış­tır. Ahkâm âyeti bulunmayan sûrelere ise eserde yer verilmemiştir. Diğer ta­raftan sûreler, âyetlerin ilgili olduğu konu ve muhtevaya göre, fıkıh kitapla­rındaki gibi “bab” vb. başlıklar altında işlenmiştir.

Müellif ahkâm âyetlerini tefsir eder­ken usul ve fürû meselelerine, bunlarla ilgili sahabe ve tabiîn görüşlerine, mez­hep ihtilâflarına, tarafların delillerine geniş ölçüde yer vermekte, sonunda Hanefî mezhebinin görüşlerini naklî ve aklî delillerle savunmaktadır. Bu arada, Hanefî mezhebinin koyu bir müntesibi olarak dikkati çeken müellifin zaman zaman diğer mezhep âlimlerini sert bir üslûpla tenkit ettiği de görülmektedir. Mezhep ihtilâflarına da yer veren eser. bu yönüyle mezhepler arası mukayeseli bir hukuk kitabı mahiyetindedir. Âyet­ler tefsir edilirken ayrıca nüzul sebeple­ri açıklanmakta, nâsih ve mensûhlar belirtilmektedir. Bunun yanı sıra zaman zaman edebî tahliller yapılmakta. Arap şiirinden deliller getirilmektedir. Bun­dan dolayı Ahkûmü’1-Kur” ön, sonraki asırların sadece fakih ve müfessirleri-nin değil, edebiyatçılarının da müracaat kitabı olmuştur.

Eserin birçok kütüphanede yazma nüshaları vardır (bk. Brockelmann, GAL, I, 204; SuppL, I, 335. Sezgin, GAS. 1. 445) İlk defa Kilisli Rifat ve Karahisar mebu­su Kâmil Efendi tarafından, İstanbul kütüphanelerindeki yazma nüshaları esas alınarak üç cilt halinde yayımlan­mış (İstanbul 1335-1338), ayrıca 1347 yı­lında Kahire’de basılmıştır. Eserin Muhammed Sâdık Kamhavî tarafından ten­kitli bir neşri de yapılmıştır (Kahire, ts , I-V).

Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi

Daha yeni Daha eski