Ahmet Oktay Kimdir, Hayatı, Eserleri, Edebi Kişiliği, Hakkında Bilgi

OKTAY, Ahmet (1933)

Türk, şair ve yazar. Destansı söyleyişle îkinci Yeni şiir anlayışını bağdaştırmaya çalışmıştır.

Ahmet Oktay Börtecene 21 Ocak 1933’te Ankara’da doğdu. Ortaokuldan sonra öğrenimini sürdürmedi. 1951’de İstatistik Genel Müdürlüğü’ne memur olarak girdi. 1961’den başlayarak İstanbul, Vatan, Ekspres gazetelerinde çalıştı. 1965’te Ankara’da TRT’ye girdi. 1975’te İstanbul Radyosu’na geçti. 1978’de burada Haber Şubesi müdürü oldu. 1982’den beri Milliyet gazetesinde çalıştı, 1993 yılında görevinden ayrılarak kendini tümüyle yazmaya verdi.

İlk şiiri 1948’de Gerçek dergisinde çıkmış, daha sonra ise Seçilmiş Hikâyeler, Pazar Postası, Yeditepe, Ataç, Dost, Papirüs, Yeni Dergi, Birikim, Yazko Edebiyat gibi dergilerde şiir ve yazıları yayımlanmıştır.

Ahmet Oktay, 1950’li yıllarda Mavi Hareketi içinde yer aldı ve aynı adlı dergide yazıları ve şiirleriyle etkin bir rol oynadı. 1961’de Yeni İstanbul gazetesinin Ankara bürosunda “parlamento muhabiri” olarak profesyonel gazeteciliğe başladı. İstanbul, Vatan, Ekspres gazetelerinde çalıştı. 1965’te Ankara’da TRT’ye girdi. 1975’te İstanbul Radyosu’na geçti. 1978’de burada Haber Şubesi müdürü oldu. 1982’de TRT’den emekli oldu. 1982’den itibaren Milliyet gazetesinde çalıştı, 1993 yılında görevinden ayrılarak kendini tümüyle yazmaya verdi.

Başlangıçta yazdığı şiirlerle Ahmed Arif şiirinden etkilendiği izlenimini verirken, 1960’lardan sonra toplumcu gerçekçi bir yaklaşımla İkinci Yeni’ye doğru yöneldi. Şiirlerinde destansı bir söyleyiş kullandı, zengin sözcük dağarcığı ile kendini hemen belli eden bir tarzla şiirler yazdı.

Şiir kitaplarından özellikle Yol Üstündeki Semender (1987) Behçet Necatigil Şiir Ödülü almasınında ötesinde içerdiği şiir isimleriyle de önem kazanmıştır. Her bir şiirinde intihar etmiş bir şairi şiire dönüştürmüş ve o şairin biçemiyle kendi biçeminin karışımı enfes bir biçem ortaya koymuştur. Türkiye’de birçok şiirsever bu şiir kitabı nedeniyle gizli kalmış Türk ve yabancı şairleri farklı yanlarıyla öğrenebilmiştir.

Ödülleri

1965 Yeditepe Şiir Armağanı, Her Yüz Bir Öykü Yazar ile 1987 Necatigil Şiir Armağanı, Yol Üstündeki Semender ile 1991 Türkiye Yazarlar Birliği Yılın Şairi Ödülü, Ağıtlar ve Övgüler ile 2002 Akdeniz Altın Portakal Şiir Ödülü, Hayalete Övgü ile

Eserleri

Şiirleri

  • Gölgeleri Kullanmak (1963),
  • Her Yüz Bir Öykü Yazar (1964)
  • Dr. Kaligari’nin Dönüşü (1966)
  • Sürgün (1979), Sürdürülen Bir Şarkının Tarihi (1981)
  • Kara Bir Zamana Alınlık (1983)
  • Yol Üstündeki Semender (1987)
  • Ağıtlar ve Övgüler (1991)
  • Bir Sanrı ıçin Gece Müziği (1993)
  • Toplu Şiirler (1995)
  • Gözüm Seğirdi Vakitten (1996)
  • Söz Acıda Sınandı (1996)
  • Az Kaldı Kışa (1996)
  • Hayalete Övgü (2001).

İnceleme/Araştırma

  • Bir Yazı’nın Arayışları (1981)
  • Yazın, İletişim, İdeoloji (1982)
  • Yazılanla Okunan (1983)
  • Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları (1986)
  • Kültür ve İdeoloji (1987)
  • Toplumsal Değişme ve Basın (1987)
  • Karanfil ve Pranga (1990)
  • Raffaello’nun Direnişi (1990)
  • Zamanı Sorgulamak (1991)
  • Kabul ve Red (1992)
  • Şair ile Kurtarıcı (1992)
  • Sanat ve Siyaset (1993)
  • Cumhuriyet Dönemi Edebiyat-1923/1950 (1993)
  • Türkiye’de Popüler Kültür (1993)
  • Medya ve Hedonizm (1995)
  • Şiddet, Söz, Yaşam (1995)
  • İnsan, Yazar, Kitap (1995)
  • İsrafil’in Sûr’u (1997)
  • Şeytan, Melek, Soytarı (1998)
  • Siyasal İslama İtirazlar (2000)
  • Postmodernist Tahayyüle İtirazlar (2000)
  • Şairin Kanı (2001).
  • Romanımıza Ne Oldu? (2004)

Anı/Anlatı

  • Gizli Çekmece (1991)

Günlük

  • Gece Defteri (1998)

Oyun

  • Kurt Dişi (1971 ve 1973 yıllarında Devlet Tiyatroları’nda sahnelendi).

 

Daha yeni Daha eski