Hadi Bara Kimdir, Kısaca Hayatı, Eserleri, Hakkında Bilgi

Ali Hadi Bara (19 Eylül 1906, Tahran – 30 Ağustos 1971, İstanbul),  Türk heykelciliğinin ikinci dönem sanatçılarından.

9 Eylül 1906’da Tahran’da doğdu. Ailesi, o dört yaşındayken Türkiye’ye geldi. İlkokuldan sonra yazıldığı Saint Joseph Fransız Lisesi’nde Fransız kültürü ile tanıştı. Fikret Mualla, Turgut Zaim gibi geleceğin önemli sanatçılarıyla arkadaşlık kurdu. Sanayi-i Nefise Mektebi’nde heykel öğrenimi gördü (1925-27). Avrupa sınavını kazandı; Paris’e gönderildi. Bu üç yıl sürecek yurtdışı bursa Bedia Hanım ile birlikte Paris’e gitti. Çift, okuldan tanışmakta idi ve Paris’e gitmeden önce evlenmişlerdi. Ali Hadi, Paris’teki Julian Akademisi’nde Henri Bouchard’ın öğrencisi oldu. Ayrıca Charles Despiau’dan özel dersler aldı, ünlü sanatçı Aristide Maillol’un yanında çalıştı. İlk yaptılarında Bouchard’dan ziyade Despiau ve Maliol’un etkileri görüldü.

Türkiye’ye dönünce Akademi’ye asistan ve kütüphane memuru olarak atandı. Uzun yıllar heykel öğretmenliği yapan, Belling’in Akademi’den ayrılmasından (1950) sonra kendi adını taşıyan atölyeyi yöneten Bara, emekli oluncaya (1964) kadar görevini sürdürdü. Önceleri figüratif çalışırken 1950’den başlayarak geometrik soyut heykeller yaptı.

1970 yılında üst üste iki kez felç geçiren sanatçı, 30 Ağustos 1971 günü İstanbul’da hayatını kaybetti.

Eserleri (başlıca)

  • 1932- Atatürk büstü ve Tevfik Fikret büstü
  • 1933- Mareşal Fevzi Çakmak büstü
  • 1933 – 1935 – Adana Anıtı
  • 1936 – Gemlik Atatürk Heykeli, ikinci bir Atatürk büstü ve Ahmet Rasim büstü
  • 1937- Harbiye Anıtı
  • 1937- Tors
  • 1938- Nazilli Atatürk Heykeli (Zühtü Müridoğlu ile)
  • 1939- Atatürk başı
  • 1941 – 1943 Barbaros Anıtı ( Zühtü Müridoğlu ile)
  • 1945-1946 – Berin Timuçin Başı, Güzin Bara Başı, Zonguldak Atlı Atatürk Anıtı ve Atlı İnönü Anıtı
  • 1952- Boşlukta Sürekli Biçim, Değişebilir Heykel, Tektonik, Boş-Dolu
  • 1956- 28. Venedik Bienali’ne katılan iki demir heykel
  • 1957 – 4. Sao Paolo Bineali
  • 1961 – 6. Sao Paolo Bienali, Paris Rodin Müzesi 2. Çağdaş Uluslararası Heykel Sergisi
  • 1966 – Paris Rodin Müzesi’nin Uluslararası Heykel Sergisi
  • Organik Form
  • Kompozisyon
  • Feza Çağı
  • Koni

 

Daha yeni Daha eski