PEKER, Orhan (1926-1978)
Türk, ressam. Doğa ve insandan kaynaklanan lekeci anlayıştaki yapıtlarıyla tanınmıştır.
Mayıs 1926’da Trabzon’da, Soğuksu’da doğdu, 28 Mayıs 1978’de İstanbul’da öldü. Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, (bugün Mimar Sinan Üniversitesi) Resim Bölümü Bedri Rahmi Eyuboğlu Atölyesi’nde okudu. Akademi’yi bitirdikten sonra askerlik görevini yaptı ve ardından Avusturya’ya gitti. Salzburg’da Oskar Kokoschka’nın Yaz Akademisi’ne devam etti. Aynı yıl Münih’te taşbaskılarım sergiledi. Avusturya, Almanya ve Hollanda’daki müzelerde incelemeler yaptı. Bir süre de Paris’te kaldı. 1953’te Türkiye’ye döndü. 1959’da Turizm ve Tanıtma Bakanlığı’na girdi ve Yayınlar Dairesi’nin grafik işlerini yönetti. Bu dönemde yaptığı turizm yılıyla ilgili bir afişle, Tokyo’da düzenlenen uluslararası yarışmada Onur Ödülü kazandı. 1965’te XXVI. Devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde Birincilik Ödülü’nü aldı. 1966’da Yılın Ressamı seçildi. Bir yıl kadar kaldığı İspanya’da çeşitli sanat etkinliklerine katıldı. Madrid’ de Clup Urbis’te resimlerini sergiledi. 1970’te Osa-ka Expo 70 Dünya Sergisi’ndeki Türk Pavyonu’nun iç düzenlemesi için Bayındırlık Bakanlığı’nm açtığı yarışmaya mimar Ragıp Buluç’la (1940) birlikte katıldı ve Birincilik Ödülü’nü kazandı. Japonya’ya giderek düzenlemesini gerçekleştirdi.
Orhan Peker daha ilk resimlerinde ortaya koyduğu anlatımcı lekeci tutumunu bütün sanat yaşamı boyunca sürdürmüştür. Ele aldığı konuları en küçük ayrıntısına kadar ve derinliğine inceleyip işlemiştir. Kuşlan, kedileri, balıkları, atları, itfaiyecileri ve insan yüzlerini soyutla somutun kesiştiği bir çizgide betimlemiştir. Doğa kaynaklı çalışmaları ise Ankara dolaylarının bitkileriyle bozkır manzaralarını ve Ayvalık yöresinin kıyılarını kapsar. Orhan Peker resimlerinde çok basit bir nesneyi, örneğin bir tahta kapıyı ya da bir küreği, başlı başına bir konu olarak ele alır. Gerçekçi dış çizgilerle (kontur), ama soyut bir fırça işliği ve zengin bir renk kullanımıyla işler. Böylece bu resimlerdeki canlı ya da cansız bütün nesneler, tanımladıkları anlamın ötesinde ve ondan bağımsız bir resimsel imge niteliği de kazanırlar.
• YAPITLAR (başlıca): At, 1964, İstanbul Resim ve Heykel Müzesi; Karpuzlar, 1968, İstanbul Resim ve Heykel Müzesi; Kuş, 1976; Yem Yiyen At, 1976; Anadolu’dan, İzmir Resim ve Heykel Müzesi; istasyonda Atlar, İstanbul Resim ve Heykel Müzesi; Çayırda, İstanbul Resim ve Heykel Müzesi; Mandalar, İstanbul Resim ve Heykel Müzesi; Kuşlar; Atlar.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi
vikipedi