Samuel Barclay Beckett, (13 Nisan 1906; Foxrock, Dublin – 22 Aralık 1989, Paris), İrlandalı yazar, oyun yazarı, eleştirmen ve şair. 20. yüzyıl deneysel edebiyatının önde gelen yazarlarından biridir. James Joyce’un takipçisi olduğu için “son modernistlerden”, daha sonraki pek çok yazarı etkilemiş olduğu için de “ilk postmodernistlerden” biri olarak değerlendirilir. Beckett ayrıca, Martin Esslin’in “Absürd Tiyatro” olarak adlandırdığı öncelikle öncü ve uyumsuz tiyatronun II. Dünya Savaşı sonrasındaki en önemli temsilcilerinden biridir. Eserlerinin çoğunu Fransızca ya da İngilizce yazıp, diğer dile kendisi çevirmiştir. Nihilist ve karamsar bir dünya görüşünü yansıtmasına karşın, yapıtları hemen tüm ülkelerin oyun dağarına girmiştir. Bekleyiş, yalnızlık, bırakılmıştık, hiçliğe doğru gidiş gibi temaları işleyen yazarın En bilinen eseri olan Godot’yu Beklerken, Oyunun Sonu, Mutlu Günler gibi bazı oyunları Türkçeye çevrilmiş ve Türk tiyatrolarında da oynanmıştır.
Beckett’in eserleri sade ve temel olarak minimalisttir. Bazı yorumlara göre, çağdaş insanın durumu hakkında oldukça kötümser, hatta hiççi eserler vermiştir. Gittikçe daha kısa ve özlü eserler veren Beckett, bu kötümserliği kara mizah yoluyla anlatır. “Roman ve drama türlerinde yeni formlarda oluşturduğu eserlerini, modern insanın yoksunluğu üzerine kurguladığı” için, 1969’da Nobel Edebiyat Ödülü’ne layık görülen Beckett, ayrıca 1984’te Aosdána’da Saoi seçilmiştir.
Eserleri (başlıca)
Drama
Tiyatro
| Radyo
Televizyon
Sinema
|
Düz yazı
Roman
Kurgu dışı
| Kısa roman (novella) ve Öykü
|
Şiir
- Whoroscope (1930)
- Echo’s Bones and other Precipitates (1935)
- Collected Poems in English (1961)
- Collected Poems in English and French (1977)
- What is the Word (1989)
Çeviri
|