BARDOT, Brigitte (1934)
Fransız sinema oyuncusu. 20. yy Avrupa sinemasının belli başlı cinsellik sembollerinden biridir.
28 Eylül 1934’te, Paris’te doğdu. Bir sanayicinin kızıydı. Rahat bir çocukluk geçirdi, küçük yaştan başlayarak bale çalıştı. 15 yaşındayken Elle dergisine kapak mankeni oldu. Bu kapak genç yönetmen Roger Vadim’in dikkatini çekti. İrili ufaklı filmlerde göründükten sonra 1952’de Vadim ile evlenen Bardot, bu yönetmenin Et dieu crea la femme (Ve Tanrı Kadını Yarattı) filminde uluslararası üne ulaştı. Somurtkan dudakları, çocuksuluğu, sarışınlığı ve cinsel çekiciliğini büyük bir aldırmazlıkla sergilemesi yeni bir tipin doğuşunu haberliyordu. Film büyük iş yaptı; özellikle ABD’de o zamana değin sinemateklerden başka yerde oynamayan Fransız filmleri, bu filmin başarısından sonra ticari sinemalarda gösterilmeye başlandı.
Bardot’nun bunu izleyen filmleri her zaman aynı başarıyı elde edemedilerse de “BB” imajı dikkatle korundu. Pierre Louys’un romanının uyarlaması olan la Femme et le pantin (“Kadın ve Kukla”) ; Bardot’ nun ilk güldürü rolü Babette s’en va-t-en guerre (Babette Harbe Gidiyor) ;ilk dramatik rolü la Verite (“Gerçek”), bu imajın yayılmasını sağladı. Gene Vadim’le yaptığı ve eleştirmenlerce beğenilen ender filmleri arasında yer alan la Repos du guerrier (“Savaşçının Dinlenişi”), Bardot’nun meslek yaşamında kısa süren “ciddi filmler” dönemini başlattı. Louis Maile, az çok Bardot’nun özel yaşamına dayalı la Vie privee’de (“Özel Hayat”) onu başrolde oynattı. Jean Luc Godard’ın A. Moravio uyarlaması le Mepris (Nefret) filminin başrolünde de Bardot vardı. Gene Louis Malle’in iki kadm devrimciyi konu edinen güldürüsü Viva Marial ile gene Godard’ın Masculin-Feminin’ı (1966) de Bardot’nun ciddi filmlerindendi. 1960 sonlarına doğru oyunculuk ünü giderek azalan BB uzun yıllar boyunca magazin basınını en çok ilgilendiren yıldız olmayı sürdürdü. Başta Hugh Hefner gibi “jet sosyete” ünlüleri olmak üzere çeşitli oyuncu, şarkıcı ve aktör adaylarıyla olan serüvenleri onu dişi bir Don Juan kimliğine büründürdü. Son filmlerinden olan Si Don Juan etait une femme (“Don Juan Kadın Olsaydı”) da bu gelişmeyi onaylıyordu.
Bardot, modern Batı toplumunun cinsel hoşgörü alanında kaydettiği en önemli aşamalardan birini yansıtır. Kendi gelişim çizgisi içinde, suçluluk duygusundan arınmış cinselliğin ve giderek, sadece erkeklere özgü olduğu varsayılan bir aşırılığın sözcüsü olmuştur. Ne var ki, toplum bu alanda yeni aşamalara geldiğinde, Bardot’nun tavırları cüretli olmaktan çıkmıştır.
• YAPITLAR (başlıca): Oynadığı filmler: Et dieu crea la femme, 1956, (Ve Tanrı Kadım Yarattı); Les Bijoutiers du clair de lune, 1958; Babette s’en va-t-en guerre, 1959, (Babette Harbe Gidiyor); La Verite, 1960, (“Gerçek”); La Repos du guerrier, 1962, (“Savaşçının Dinlenişi”); La Femme et le pantin, 1960, (“Kadm ve Kukla”); La Vie privee, 1962, (“Özel Hayat”); Le Mepris, 1963, (“Nefret”); Viva Maria!, 1965; Masculin-Feminin, 1966, (“Er-kek-Dişi”); L’Ours et la poupee, 1970; Si Don Juan etait une femme, 1973, (“Don Juan Kadm Olsaydı”).
• KAYNAKLAR: S. de Beauvoir, Brigitte Bardot and the Lolita Syndrome, 1959.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi