BOYER, Charles (1897-1978)
Fransız asıllı ABD’li sinema oyuncusu. Amerikan sinemasında “Zarif Avrupalı” tipini canlandırmıştır.
28 Ağustos 1897’de Figeac’da doğdu. Sorbonne Üniversitesi’nde felsefe, Paris Konservatuvarı’nda tiyatro okudu. Paris sahnelerinde jön prömiye olarak ün yaptı. 1920’de L’Homme du large (“Açık Deniz Adamı”) filmiyle sinemaya geçti. 1929-1931 arasında Amerikan sinemasında çalışmaya başladıysa da önce pek başarılı olamadı. Daha sonra meslek yaşamını Amerikan ve Avrupa yapımları arasında böldü. 1936’da Avrupa’da çevirdiği Mayerling (Mayerling Faciası) filminden sonra, aynı yıl Hollywood’da Marlene Dietrich ile The Garden of Allah’ı (“Allah’ın Bahçesi”) çevirdi. Kadife yumuşaklığında sesi ve etkileyici bakışları ile kısa sürede Avrupalı erkeğin simgesi haline geldi. Avrupa kökenli kadın oyuncularla birlikte oynadı. 1937’de Greta Garbo ile Conquest (Kontes Walewska), Claudette Colbert ile Tovarich (Şahane Züğürtler), 1938’de Hedy Lamar ile Algiers (Cezayir Batakhaneleri), 1944’te Ingrid Bergman ile Gaslight (Işıklar Sönünce) en ünlü filmleri arasındadır. Kısa bir süre için Avrupa’ya dönerek Max Ophuls yönetiminde Madame de… (1953) ve Lola Montes’de (1955) oynadı.
1960’larda kendi kuşağından bir çok ünlü sinemayı bırakırken Boyer, karakter rollerinde ününü sürdürdü. Bu dönemde hem Avrupa’da hem Amerika’da çevirdiği filmler arasında 1965’teki Paris brûle-t-il? (Paris Yanıyor mu?) gibi serüvenler, 1966’daki How to Steal a Million (Hırsız Âşıklar) gibi güldürüler, 1969’daki The Madwoman of Chaillot (Çılgın Kadın) gibi uyarlamalar vardır. Olgun ve incelikli bir karakter oyuncusu olduğunu Alain Resnais’nin Stavisky (1974) filminde de kanıtladı.
• YAPITLAR (başlıca): L’Homme du large, 1920, (“Açık Deniz Adamı”); Mayerling, 1936, (Mayerling Faciası); The Garden of Allah, 1936, (“Allah’ın Bahçesi”); Conquest, 1937, (Kontes Walewska); Tovarich, 1937, (Şahane Züğürtler), Algiers, 1938, (Cezayir Batakhaneleri); Gaslight, 1944, (Işıklar Sönünce); Madame de…, 1953; Lola Montes, 1955; Paris brûle-t-il? 1965, (Paris Yanıyor mu?); How to Steal a Million, 1966, (Hırsız Âşıklar); The Madwoman of Chaillot, 1969, (Çılgın Kadın); Stavisky, 1974.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi