Cihat BURAK, ressam ve mimar (İstanbul 1915). Güzel Sanatlar Akademisi’nin Mimarlık bölümünü bitiren (1943) Cihat Burak, İnhisarlar ve Beden Terbiyesi umum müdürlüklerinin proje bürolarında ve Ankara Fen Fakültesi projelerinin hazırlanmasında çalıştı (1946). Ankara’da Bayındırlık Bakanlığında görevli bulunduğu sırada Paris’e gitmiş (1953) ve 1955’e kadar kalarak resim ve gravür bilgisini arttırmıştı. 1961-1965 yıllarında tekrar Paris’te yaşayan Cihat Burak, 1964’te Musee de l’Art Moderne’in salonlarında açılan sergiye gönderdiği resimle Türkiye’ye bir bronz madalya kazandırmış ve aynı yıl, Uluslararası Utrillo Yarışmasına gönderilen 700 tuval arasından ilk on eser arasına girerek madalya almıştı. 1967’de Çağdaş Türk Ressamları Cemiyeti’nin sergisinde birinci olarak «50 Altın Ödülü»nü kazandı, 1973 Devlet ve Heykel Sergisi Başarı Ödülü’nü, 1982’de Sedat Simavi Vakfı’nın Görsel Sanatlar Ödülü’nü aldı. Tablolarındaki kadınlar, kediler, simgesel portreler, mezartaşı resimleri, kent ve insan denizleriyle —mizahın prizmasından da geçmiş— bambaşka bir dünya yaratmayı başaran bir ressam olarak tanınmaktadır.
1992’de “Yakutiler” adlı kitabı ile Yunus Nadi Armağanı Yarışması’nda birincilik ödülü kazanan; el yazısı ve daktilo yazılarından derlenen “Zenci Kalınız” adlı kitabı ise ölümünden dokuz yıl sonra yayımlanan sanatçı 1994 yılında İstanbulda öldü.
Mimarlığı geçinmek için, resmi ise sevdiği için yaptığını belirten sanatçının; metal baskı çalışmaları , porselen ve cam işleri ile pişmiş toprak heykelleri ve büstlerinde, resimlerindeki gibi Dışavurumculuk gözlenmektedir.
Resimlerindeki kişiliği bakımından çeşitli yorumlara konu olan Burak, ilkin mimarlığa çalıştığı ve resim yapmağa başladığı için bir süre amatör sanatçı, sonra da naıf (safyürek) olarak nitelendirilmişti. Eserlerinin bütünü incelendiğinde sanatçının, günün ressamları arasında konuya, temaya en çok önem verenlerden biri olduğu görülür. Sosyal yaşantımızın haksızlıklarını, toplumumuzdaki dengesizlikleri, aşırı yoksulluk ve aşırı zenginliği kimi zaman konu alan Cihat Burak, başkaldırıcı tutumuyle anlatımcılık akımı içine alınabilir. Halk sanatçılarını hatırlatan saf ve gerçekçi bir işçilikle çalışan ressamın, içine küçük figürler serpiştirilmiş şehir görünümleri, karikatür, tarzında figürler, mezarlıklar, kediler ve balıklar en sevdiği konulardır. Gravür alanında da eserler veren Cihat Burak’ın renkli porselenden konulu heykelcikleri de vardır.