BECKER, Jacques (1906-1960)
Fransız film yönetmeni. Gerçekçi bir bakış ve insancıl bir yorumla çektiği yeraltı dünyası filmleri ve güldürüleriyle tanınmıştır.
15 Eylül 1906’da Paris’te doğdu. 1932’den itibaren Jean Renoir’m asistanı olarak çalıştı. On yıl kadar süren bir asistanlık döneminden sonra 1942’de gerçekleştirdiği ilk kişisel filmi L’Or du Cristobal (“Cristobal’in Altım”) savaşın başlamasıyla yarıda kaldı. Becker ilk olarak 1943 tarihli Goupi-Mains-Rouges (“Eli Kanlı Goupi”) adlı filmiyle büyük başarı kazandı. Renoir’in olumlu etkisini taşıyan bu film, kırsal bölge halkının yaşamından gerçekçi bir kesit sunuyordu. Savaş sonrası yaptığı üç filmle, Becker ilgisini yeni bir sosyal ortama, Paris burjuvazisine yöneltti. Bu filmlerin en önemlisi 1951’de çektiği Edouard et Caroline’dir. Bu filmde kişiler arasındaki ilişkilerde çok ince bir gözlem ve güldürü dengesi sağlanır.
Becker Casque d’or (“Altın Hotoz”) ile yeraltı dünyasına yöneldi. 1952 tarihli Casque d’or şiirli bir gangster filmi denemesidir. Tragedyaya ulaşan boyutları ve Serge Regianni ile Simone Signoret’nin oyunlarıyla seçkinleşen bu filmi 1954’te gene başarılı bir gangster filmi olan Touchez pas au Grisbi (“Grisbi’ye Dokunmayın”), 1955’te ise Rififi chez les Hommes (“Erkekler Arasında”) izledi. Her iki film de gelecekteki Fransız kara filmlerini (gangster, dedektif ve korku filmleri) etkileyecekolan biratmosferyoğunlu-ğu getiriyor, kişilerarası ilişkilere derinlik kazandırıyordu. Becker özellikle İkincisinde oyuncu yönetimi konusunda büyük başarı göstererek Jean Gabin’e yeteneğini kanıtlama fırsatı sağladı.
Becker 1950’lerin ikinci yarısında sıradan iş filmleri çekmek zorunda kaldı. Bunların en iyisi 1957’de yapılan ve Modigliani’nin yaşamını anlatan Montparnasse 19’tür. Yönetmenin 1960’ta çektiği son filmi Le Trou (“Delik”) isebir başyapıttır. Hapishane yaşamını, amatör oyuncuların da katkısıyla büyük bir gerçekçilik duygusu uyandıracak biçimde anlatan Becker’in kamera kullanımı da yalın ve süslülükten uzaktı.
Jacques Becker, Fransız Yeni Dalga yönetmenlerini etkilemiş sinema sanatçılarından biridir.
• YAPITLAR (başlıca): Goupi-Mains-Rouges, 1943, (“Eli Kanlı Goupi”); Edouard et Caroline, 1951; Casque d’or, 1952, (“Altın Hotoz”); Touchez pas au Grisbi, 1954, (“Grisbi’ye Dokunmayın”); Rififi chez les hommes, 1955, (“Erkekler Arasında”); Montparnasse 19, 1957; Le Trou, 1960, (“Delik”).
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi