Mazhar Şevket İPŞİROĞLU, sanat tarihçisi (İstanbul 1908 – 1985).
Almanya’da Hamburg, Berlin ve Bonn üniversitelerinde okudu, yurda dönünce, İ. Ü. Edebiyat Fakültesi’nde doçent (1934) ve profesör oldu (1943). Fakültede Sanat Tarihi bölümünün kurulması üzerine oraya geçti, Ernst Diez’den boşalan kürsü başkanlığını üstüne aldı (1949). İki dönem Edebiyat Fakültesi dekanlığı yaptı (1948 -1949 ve 1958-1959). 1977’de emekli oldu. Sanat tarihi çalışmalarının yanı sıra İpşiroğlu’nun en büyük hizmeti, Üniversite Filim Merkezi’ni kurması ve Sabahattin Eyüboğlu ile birlikte anadolu sanatını tanıtan belgesel filimler çevirmesidir: Hitit güneşi, Anadolu yolları, Karanlıkta renkler, Göreme, Anadolu’da Roma mozaikleri, Antalya ormanları, Ahtamar, Murad III surnamesi, Siyah kalem (İhsan Yücel ile, 1973), Kapalıçarşı (Nazan İpşiroğlu ile, 1974). Başlıca eserleri de şunlardır: Avrupa sanatı ve problemleri (1946); Avrupa sanatında gerçek duygusu (S. Eyüboğlu ile, 1953); Fatih albümüne bir bakış (S. Eyüboğlu ile, 1956); Saklı kilise (S. Eyüboğlu ile, 1958); Turkey-Ancienıt miniatures (S. Eyüboğlu ile, 1961); Saray-alben (1964); Mongalische Malerei (1965); Painting and culture of the Mongols (1967); Das bild im İslam (1971); İslâmda resim yasağı ve sonuçları (1973).