Eserleri.
- Ahmed bin Hanbel Hayatı
- Şahsiyeti
- Eserleri
- Hadis İlmindeki Yeri
- Fıkıh İlmindeki Yeri
- Akaid Konularına Dair Görüşleri
- İlahiyat Konularında Görüşleri
Ahmed b. Hanbel. en önemli eseri olan el-Müsned dışında kendisine nisbet edilen kitapların hiçbirini bizzat kaleme almamış, hatta kendi söz ve fetvalarının yazılmasına izin vermemiştir. Bundan dolayı eserleri, basta oğlu Abdullah olmak üzere diğer talebeleri tarafından ve ölümünden sonra kaleme alınmıştır. Günümüze ulaşan ve hemen hepsi hadise dair olan eserleri şunlardır:
1) el-Müsned’. Ahmed b. Hanbel’in 700 bin hadis arasından seçerek tertip ettiği otuz bin kadar hadise oğlu Abdullah ile talebesi Ebû Bekir el-Katî’nin birçok (bazı kaynaklara göre on bin) hadis ilâve etmesiyle meydana gelen bu eser, en hacimli iki hadis külliyatından biridir diğeri. Sadece sahih hadisleri ihtiva etmesi hedef alınmadığından eser ha-sen ve zayıf hadisleri de içine almaktadır. İbnü’I-Cevzî el-Müsned’de otuz sekiz mevzu hadis bulunduğunu söylemiş, fakat İbn Hacer el-Askalânî bu iddianın doğru olmadığını göstermek üzere el-Kavlü’l-müsedded fi’z-zebbi’an Müsnedi Ahmed adlı eserini yazmıştır. İbn Hanbel. yalancı olduğu bilinen kimselerden hadis rivayet etmemeyi, doğru sözlülüğü ve dindarlığı herkesçe kabul edilen güvenilir râvilerden hadis almayı prensip edindiği için eserde mevzu hadislerin bulunmaması tabiidir. Ancak uzun hapis hayatı ve bu hayatın getirdiği çeşitli rahatsızlıklar sebebiyle kitabını tertip etmeye fırsat bulamadığından bazı zayıf ve epeyce de mükerrer rivayetin eserde yer almasını önleyememiştir. Kitapta İslâm’a giriş tarihleri esas alınmak üzere önce aşere-i mübcşşere’nin, sonra Ehl-i beyt, Hâşimoğullan, Mekkeli, Medineli, Kûfeli. Basralı, Suriyeli sahâbîlerin ve en son da kadın sahâbîlerin müsned’leri sıralanmıştır. el-Müsned Kahîre’de alt cilt olarak basılmıştır (1313). Ahmed Muhammed Şâkir, yer yer şerhetmek suretiyle eserin yeni bir neşrine başlamış, vefatından önce üçte birini on altı cilt halinde yayımlamıştır. el-Müsned üzerinde muhtelif çalışmalar yapılmıştır. Nûreddin el-Heysemî, bu eserde bulunup da Kütüb-i Sitte’de yer almayan sahih hadisleri söyetü’1-makşad fî zevâ’idi’l-Müsned adlı kitabında bablara göre tasnif etmiştir. Eserdeki hadislerin güvenilir olup olmadığına, râvilerinin hal tercümesine. Hz. Peygamber’den üç râvi ile rivayet edilen hadislerine (sülâsiyyât) dair yazılan kitapların yanı sıra eseri sahabe adlarına göre alfabetik olarak tertip eden. bablara göre yeniden tasnif eden, nâdir (garîb) kelimelerini açıklayan, şerh ve ihtisar eden kitaplar da yazılmıştır.
2) Kitâbü’s-Sünne. Vtikâdü Fili’s-sünne adıyla da bilinen ve İbn Hanbel’in Cehmiyye, Mürcie. Kaderiyye, Havâric. halku’l-Kurân, kader, deccal. melâike, rüyetullah, kürsî ve âhirete dair görüşlerinin oğlu Abdullah tarafından derlenmesiyle meydana gelen eser Mekke’de (1349) ve Kahire’de (ts.), son olarak da Ebû Hacir Muhammed Saîd Besyûnî tarafından Beyrut’ta neşredilmiştir (1405/1985).
3) Kitâbü’z-Zühd. Oğlu Abdullah’ın rivayetlerinden meydana gelen eser başlıca iki bölümden ibarettir. Birinci bölümde Hz. Muhammed ile Âdem. Nûh, İbrahim. Yûsuf. Eyyûb, Yûnus, Mûsâ. Dâvüd, Süleyman, Lokman ve Isâ peygamberlerin zühdüne dair rivayetler, ikinci bölümde de başta Hulefâyi Râşidîn olmak üzere ileri gelen on dokuz sahâbî ile on altı tabiî büyüğünün zühdü ve bu konuya dair sözleri bulunmaktadır. Eser Mekke’de (1357) ve Beyrut’ta (1983) basılmıştır.
4) Kitâbü’l-Verac. Talebesi Ebû Bekir el-Merrûzînin Ahmed b. Hanbel’e sorduğu bazı fetvalar ile zühd ve takvaya dair 100 meselenin yine onun tarafından kaleme alınmasıyla meydana gelen eser önce Kahire’de (1340), daha sonra biri Zeyneb İbrahim el-Kârûtun tahkikiyle Beyrut’ta (1403/1983), diğeri Muhammed Saîd Besyünînin tahkikiyle yine Beyrut’ta (1986) yayımlanmıştır. Eserin bir bölümü G. H. Bousquet ile Ch. Dominique tarafından Fransızca’ya tercüme edilmiştir.
5) Kitâbü’l-İlel ve ma’rifeti’r-ricâl. ile konusunda büyük bir otorite olan Ahmed b. Hanbel’in hadis râvileri hakkındaki tenkit ve görüşleri talebelerinden Ebû Bekir el-Merrûzî. Ebû Bekir el-Esrem, Hallâl ve oğlu Abdullah tarafından derlenmiştir. Bu kitap Abdullah’ın bir araya getirdiği tenkitleri ihtiva etmektedir. İbn Ebû Hatim. Ahmed b. Hanbel’in muhtelif râviler hakkındaki görüşlerini oğlu Abdullah’tan yazılı olarak almış ve bunları el-Cerh ve’t-tacdîl adlı kitabında çokça zikretmiştir. Talât Koçyiğit ile İsmail Cerrahoğlu eseri iki cilt halinde yayımlamışlardır.
6) Kitâbü Fezâ’ili’ş-şahâbe. Abdullah b. Ahmed’in ashâb-ı kiramın faziletlerine dair babasından duyduğu hadisleri rivayet etmesiyle meydana gelen eserin Süleymaniye Kütüphanesinde bulunan tek nüshası, Vasiyyullah b. Muhammed Abbas tarafından hadislerin kaynakları da gösterilerek geniş fihristlerle birlikte Cidde’de neşredilmiştir (1403/1983) Zehebî, Abdullah ile Ebû Bekir el-Katî’nin esere bazı ilâvelerde bulunduklarını söylemektedir.
7) el-Mesâ’il. İbn Hanbel’in gerek talebeleri gerekse başkaları tarafından fıkha, akaid ve ahlâka dair sorulan sorulara verdiği cevaplar, muhtelif talebelerince bu adla bir araya getirilmiştir. Ebû Dâvûd es-Sicistânî tarafından derlenen el-Mesâ’il Kahire’de (1353/1934), Abdullah b. Ahmed’in derlediği ise Züheyr eş-Şâvîş’in tahkikiyle Beyrut’ta yayımlanmıştır. Diğer talebelerinden İshak b. Mansûr el-Kevsec. Ebû Bekir el-Esrem. Hanbel b. İshak, Abdülmelik el-Meymûnî, Ebü Bekir el-Merrûzî, Harb b. İsmail el-Kirmânî. İbrahim b. İshak el-Harbî gibi âlimler tarafından toplanan “Mesâirlerin bir kısmı da günümüze kadar gelmiştir.
8) Kitâbü’ş-Şalât Risâletüş-Şalât adıyla da bilinen eser. İbn Hanbel’in Müsedded b. Müserhed’e yazdığı mektupla birlikte 1311’de Bombay’da [469], 1322’de Kahire’de, eş-Şalât ve mâ yelzemü tîhâ adıyla ve İbn Kayyim el-Cevziyye’nin Kitâbüş-Şalât ve ahkâmı târikihâ adlı eseriyle birlikte yine Kahire’de (1323, 1347) ve son olarak er-Risâletü’s-seniyye fiş-şalât adıyla Muhammed Abdürrezzâk Hamza tarafından neşredilmiştir. Zehebî, Ahmed b. Hanbel’in er-Risâle ti’ş-şalât adlı bir eserinin bulunmadığını, bu kitabın ona sonradan nisbet edildiğini söylemektedir.
9) Kitâbül-Eşribe. Bazı kaynaklarda Kitâbü’I-Eşribeti’ş-şağîr adıyla kaydedilen eser, haram olan İçkilere dair Hz. Peygamberin hadislerini, ashap ve tabiînin sözlerini ihtiva etmektedir. Subhî Câsim el-Bedrî tarafından Bağdat’ta (1396/1976), Subhî es-Sâmerrâî tarafından da Beyrut’ta neşredilmiştir.
10) er-Red cale’z-zenâdıka ve’1-Cehmiyye. Eser. sahasında yazılanların ilki olması, ilk asırlardaki inançları ve selef akîdesini aktarması bakımından Önemlidir. Kıvâmüddin Burslan kitabı tercüme ederek Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi nüshasının tıpkı basımıyla birlikte Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası’nda yayımlamıştır. Muhammed Hâmid el-Fakki. Şezerâtul-belâtîn min tayyibâti kelimâti selefîneş-şâlihîn adlı mecmuada, ayrıca Muhammed Fihr (Hama 1967) ve Ali Sâmî en-Neşşâr ile Ammâr et-Tâlibî Aka’idü’s-selef adlı kitaplarında eseri neşretmişlerdir. er-Red, M. S. Seale tarafından İngilizce’ye tercüme edilmiştir.
11) el-Akide. On kadar talebesinin naklettiği eser. bazı rivayetlere ait müstakil yazmalar yanında, söz konusu râvilerin çoğunun İbn Ebû Ya’lâ’nın Tabakötü’I-Hanâbile’sindeki biyografilerinde muhtelif hacimlerde zikredilmiş olarak günümüze kadar gelmiştir, el- cAkîde, Abdülvâhid b. Abdülazîz et-Temîmrnin (ö. 410/1019) rivayeti esas alınmak suretiyle M. Hâmid el-Fakki tarafından Tabakâtü’1-Ha-ndbiie’nin sonunda (11, 293-308), Ebû Bekir el-Hallâhn (ö 311/923) rivayeti esas alınarak da Abdülazîz İzzeddin es-Seyrevân tarafından neşredilmiştir. Bazı nüshaları Kitâbü’l-İctikâd adıyla bilinmektedir.
12) Kitâbü Fezai’li Alî. İbn Ebü’l-Hadîd’in Şerhu Nehci’l-belâğa’sı içinde bulunmaktadır.
13) Kitâbü’l-Vuküî ve’1-veşâyâ. Hallâl tarafından derlenen eserin Kahire ve Mekke’de birer nüshası bulunmaktadır.
14) Bâbü ahkâmi’n-nisâa. Mekke’de (Mektebetü Muhammed Hamza, 40 varak civarında) yazmaları vardır.
15) Kitâbü’t-Tereccül. Saç bakımının önemini fıkhı açıdan ele alan eserin Mekke’de bir yazması mevcuttur.
16) Kitâbü Ehli’l-nülel ve’l-ridde ve’z-zenâdıka ve târiki’ş-şalât ve’1-ferâ 3iz ve nahvi zâlik. Eserin Mekke’de bir nüshası bulunmaktadır.
17) Cevâbü’1-İmâm Ahmed b. Hanbel can su’âl fî halki’l-Kur’ân
18) Kitâbü’1-İrcâ Hallâl’ın Kitâbü’l-Câmic içindedir.
19) Kitâbü’I-îmân Rüyasında Hz. Peygamber’den rivayet ettiği söylenen üç hadisin bulunduğu bir varak Zâhiriyye Kütüphanesi’nde, akaid ve sünnete dair bazı fikir ve fetvalarının bulunduğu bir diğer varak da Tahran’da Mektebetü külliyeti’l-hukük’tadır (251 C.). Ayrıca ona ölüm, âhiret günü, Allah’tan başkasına baş eğmeme konularına dair bir şiir nisbet edilmektedir.
Ahmed b. Hanbel’in günümüze kadar gelip gelmediği bilinmeyen et-Tefsîr ve Kitâbü’l-Ferâ’iz adlarında iki eseri daha vardır. et-Teisîr’in el-Müsned’den birkaç misli daha hacimli olduğu ve 120 bin hadis ihtiva ettiği söylenmektedir. [489] Zehebî Kitâbü’l-Ferâiz’in bir kısmını gördüğünü söylemektedir.
Ayrıca Kitabü’n-Nâsih ve’1-mensûh, Kitâbü’I-Menâsik, Kİ-tâbü Tâ’ati’r-Resûl, et-Târih, Hadîşü Şu’be, el-Mukaddem ve’1-mu’ahhar ti’I-Kur’ân, Cevâbâtü’I-Kur’ân, Nefyü’t-teşbîh ve el-İmâme adlı eserler de kaynaklarda ona nisbet edilmektedir. Talebesi Ebû Bekir el-Hallâl’in yaptığı uzun seyahatler sonunda diğer talebe arkadaşlarından yüz kadarıyla görüşmek suretiyle derlediği, İbn Hanbel’in sözlerini, fetvalarını, ilel, râviler, sünnet ve fıkha dair görüşlerini ihtiva eden ve her biri üçer cilt hacminde olduğu belirtilen Kitâbü’1-İlm, Kitâbü’l-‘tlel, Kitâbü’s-Sünneve Kitâbü’î-Câmi adlı eserler de dolayısıyla onun eserleri arasında sayılabilir.
TDV İslam Ansiklopedisi