Vedat TEK Mimar (İstanbul 1873-1942).
Giritli Sırrı Paşa ile Türk edebiyat ve musikisinde değerli eserler bırakan Leylâ Hanım’ın oğludur. Çocukluk yıllarını geçirdiği konakları, o devrin en seçkin sanatçılarının toplandığı bir kültür yuvasıydı. Küçük yaşlarda öğrenim için Paris’e gönderilen Vedat Tek, Ecole Centrale’den matematik lisansı aldıktan sonra Ecole des Beaux Arts’da mimari öğrenimi yaptı. Türkiye’ye dönünce mimar Kema-lettin Bey ile birlikte türk mimarîsini millîleştirme çabalarına girişti. Sultan Reşat tarafından devlet başmimarlığına atanan Vedat Tek, Şehremaneti Posta ve Telgraf Nezareti mimarlığında bulundu,
Emanet Heyeti Fenniye reisliği yaptı, Birinci Dünya Savaşı’nda da Harbiye Nezareti kıtaatı fenniye başmimarlığına tirildi. Bir yandan da Sanayii Nefise Mektebi’nde ve Yüksek Mühendislik Mek-tebi’nde ders veriyordu.
Topkapı dışında bir çiftlik binası ile Ye-nikapı’da Şehremaneti Kantar Müdüriye-ti’nin ahşap iskelesi, Vedat Tek’in ilk ya-pılandir. İstanbul’da Yeni Postahane, Harbiye’deki bazı evler, Sultanahmet’te Tapu ve Kadastro binası, Sirkeci’de Me-sadet Hanı, Karaköy Denizyolları Acentesi, Fatih Tayyare Şehitleri anıtı, Haydarpaşa ve Moda vapur iskeleleri, Ankara Mebusan Kulübü, Türkiye Büyük Millet Meclisi binası, eski Çankaya Köşkü ekleri belli başlı eserleridir.
Yapılarında plana büyük önem veren, uygulamada en küçük bir toprak parçasının bile ziyan edilmemesine ve gereksiz masraflara girilmemesine dikkat eden Vedat Tek, biçimsiz arsalar üzerinde uyguladığı planlarıyle arazinin bütün kusurlarını gizlemesini bilmiştir. Çalışmalarında millî mimarîye dönüş açıkça kendini gösterir.