CARRÂ, Carlo (1881-1966)
Italyan, ressam. Fütürist (gelecekçi) ve metafizik üslubuyla iki Dünya Savaşı arası İtalyan resmini etkilemiştir.
12 Şubat 1881 ’de Piedmont yakınlarındaki Qu-argneto’da doğdu, Milano’da öldü. Brera Akademi-si’nde kısa bir süre klasik resim eğitimi gördü. 1910’da yayımlanan Fütürist Resmin Bildirgesi’ni imzalayanlar arasında yer aldı. 1911’de Paris’e gitti; Apollinaire’le ve kübist sanatçılarla tanıştı, gelecekçi sergi ve etkinliklere katıldı. 1915’te Milano’da Guer-rapitture (“Savaş Resmi”) adlı bir kitap yayımladı. Daha sonra Gelecekçiler’den ayrıldı. 1917-1921 arasında Chirico’nun kurduğu Scuola Metafisica grubuna katıldı. Bu grubun yayın organı Valori Phastici’ye çeşitli yazılar yazdı. 1922’deki Novecento Italiano (İtalyan Yeniçağı) hareketinin önderliğini yaptı. Mus-solini yönetimi sırasında rejimin temsilcisi olarak pek çok yabancı sergide yer aldı. 1942’de Adliye Sarayı’na yaptığı freskler resmi makamlarca beğenilmediği için yok edildi. Aynı yıl Brera Akademisi’nde ders vermeye başladı.
Carrâ’nın fütürist üslubu, kübist resim kuruluşu ve sınırlı renk kullanımı ile kitle hareketleri ve güncel kent yaşamının dinamizminin bireşimine dayanır. Yapıtları, yüzey ve doku zenginliği ve işçiliğe verdiği önemle öteki gelecekçilerinkinden ayrılır.
1916 dolaylarında benimsediği Metafizik Resim anlayışı, basit ve sıradan nesnelerin temsil edilmesinde özellikle eski ustaların resimlerinin büyüleyici etkisini yakalamaya yöneliktir. Bu yüzden, her türlü dış kaynaklı etkiye karşı çıkmış, Piero della Francesca ve Giotto gibi Rönesans öncesi ustalara eğilmiştir. Bu dönemin yapıtlarındaki boyasallık, ton şiddeti ve renk zenginliği gibi Fütüristler’in genelde önemsemedikleri öğeleri resimlerinde başarıyla kullanmıştır.
• YAPITLAR (başlıca): Anarşist Galli’nin Cenazesi, 1911, Modern Sanatlar Müzesi, New York; Antigrazioso, 1916; Anne ile Oğlu, 1917; Metafizik Esin Perisi, 1917; Penolo-pe, 1917; Deniz Kıyısında Sabah, 1926; Forte dei Marmi Yakınlarında Deniz Kıyısı, 1927; Yaz, 1930, Belediye Modern Sanatlar Galerisi, Milano; Köpekli Kadın, 1938, Ulusal Modern Sanatlar Galerisi, Roma.
• KAYNAKLAR: R. Longhi, Carlo Carrâ, 1945; G. Pacchioni, Carlo Carrâ, 1945.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi