Uluslararası Gotik
Gotik sanatın 13.ve 14.yy’larda bütün Avrupa’da yaygınlaştığı, hümanist değerlerin ve üç boyutlu gerçekçi mekân etkisinin giderek daha güçlendiği gelişim evresine Uluslararası Gotik adı verilmektedir. Gotik öncesindeki Roman dönem sanatında, resmin çerçevesi ve yüzeyi ile bağlı iki boyutlu bir biçim anlayışı egemendi. Biçimler arası her türlü ilişki, evrensel ölçüde geçerli olduğu varsayılan dinsel değerlere göre belirlenmekte, bireysel özellikler ancak resmin önemsiz sayılan bölümlerinde ele alınmaktaydı. Bireysel yaratıcılık, Gotik sanatta oldukça geniş anlatım olanaklarına kavuştu. Sanatsal üretimin dinsel denetimden bağımsızlaşarak Saray ve soylu sınıfların çevresine kaymasıyla, resimde anlatım, tümüyle öyküye ilişkin bir içerik çevresinde biçimlenmeye başladı. Örneğin Lorenzetti’de dinsel konuların yerini, her bölümü sırayla betimlenen halk öyküleri ve Orta Çağ’ın kahramanlık serüvenleri aldı. Ressamlar aşırı anlatımcı bir tutumu benimsemekle kalmadılar, kutsal imgeleri insanlara özgü davranışlar içinde sunmaya özen gösterdiler. Örneğin, Meryem çocuğunu emziren bir anne olarak sunuldu. Öte yandan, başta Giotto olmak üzere Sienalı ressamlar, Aziz Francesco’nun doğa güzelliklerinin yaşanması gerektiği doğrultusundaki düşüncesinin etkisiyle, doğayı incelemeye başladılar. Jean Pucelle gibi ressamlar, mevsimlerin etkisiyle değişen doğa görüntülerini resmederken, Limbourg Kardeşler de doğayı ayrıntılı bir biçimde ele alan resimleriyle gerçek manzara türünü başlattılar. Manzara resmi geçmişteki şematik özelliklerinden büsbütün arındırılamadıysa da, panoramik görüntülerde derinlik boyutunun vurgulanması ile sonuçlanan bir gelişim dönemi geçirdi, insan figürünün mimarlık mekânları içinde ele alınması ise, gene bu dönemde başlayan bir uygulamaydı. Uluslararası Gotik, hacimlendirme yöntemlerini, mekân, ışık, atmosfer gibi konularda gerçekleştirilen yenilikleri içermesine karşın, aşırı süslemeci tavrını da korumuştur. Bu yüzden, biçimsel açıdan derinlik ile yüzeysellik arasında bölünmüş bir niteliğe sahiptir. S harfi biçimindeki büklümlü çizgisel motifler, varakla kaplanmış yüzeyler, çeşitli renklerle işlenmiş ayrıntılar ve emaye parlaklığını anımsatan bir boya tekniği, Uluslararası Gotik’in başlıca özelliklerini oluşturur.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi