SABUNCU, Başar (1943) Türk tiyatro yazarı, yönetmeni ve oyuncusu. Gerek oyunları, gerek sahneleme çalışmaları pek çok ödül kazanmıştır.
9 Eylül 1943’te İstanbul’da doğdu. Liseyi bitirdikten sonra 1%1’de Ankara Meydan Sahnesi’nde başladığı oyunculuğunu Arena ve Dormen tiyatrolarında sürdürdü. 1962’de yazdığı Kargalar adlı ilk oyunu Ankara Devlet Tiyatrolarında oynandı. 1963’te sinema oyunculuğu yaptıysa da bu uğraşını sürdürmedi. 1965-1969 arasında Ankara Radyosu Tiyatro Şubesi’nde radyo oyunları yönetmeni olarak çalıştı. 100’ü aşkın radyo oyunu yönetti, birçok yerli ve yabancı yapıtı radyoya uyarladı. Şerefiye adlı oyunuyla 1967’de Ankara Sanat Sevenler Demeği’nin verdiği Yılın En İyi Yerli Oyunu Ödülü’nü Yaşar Kemal’le paylaştı. Bu oyunun yeni biçimiyle aynı ödülü ertesi yıl bir kez daha kazandı. Gene Şerefiye oyunuyla 1%9’da Euro Theatre’m Onur Mansiyonu’nu, 1971’de de en iyi yazar olarak İlhan İskender Ödülü’nü aldı. 1971’de Zemberek oyunuyla TRT Başarı Ödülü’nü kazandı.
1974’te İstanbul Şehir Tiyatrolan’na girerek yönetmen olarak çalışmaya başladı. O yıllardaki “yerinden yönetim” uygulaması çerçevesinde 1976-1977 sezonunda Fatih Bölümü’nün 1977-1978 sezonunda da Üsküdar Bölümü’nün sanat yönetmenliğini yaptı. 1977’de sahneye koyduğu Talihli Amele ve Zengin Mutfağı oyunlarıyla Ulvi Uraz Tiyatro Ödülü çerçevesinde övgüye değer yönetmen seçildi, 1980’de, senaryosunu yazdığı Adak filmiyle SİYAD’ın (Sinema Yazarları Derneği) En İyi Senaryo Ödülü’nü kazandı. 1981’de İstanbul Şehir Tiyatroları’nm Deneme Sahnesi’nde yönettiği Shakespeare uyarlaması Bahar Noktasıyla Avni Dilligil Toplu Çalışma Özel Ödülü’nü aldı. Aynı yıl başka sanatçılarla birlikte Şehir Tiyatrolarındaki işine son verildi. 1985’te Çıplak Vatantaş adlı filmi çekerek sinema yönetmenliğine başladı. kendi senaryolarından, altı film gerçekleştirdi. Çok sayıda uluslararası şenlikte Türkiye sinemasını temsil etti. 1988’de Londra’da British Film Institute; 1991’de Paris’te Fransız Sinematek’i; 1992’de Montpellier Festivali tarafından, adına tüm filmlerinin gösterildiği saygı haftaları düzenlendi.
1988’de, uzun bir yasal savaşımın ardından, Şehir Tiyatroları’na döndükten sonra, bu kurumda ve Devlet Tiyatroları ile özel tiyatrolarda 30’u aşkın tiyatro yapıtının yönetmenliğini üstlendi. Şehir Tiyatrosu’nun İstanbul Belediyesi karşısındaki “sanatsal bağımsızlığı” konusunda, yönetimle ilkesel anlaşmazlık nedeniyle, 2004’te emeklilik yaşını beklemeden, kurumdan ayrıldı.
Racine, Marivaux, Brecht, Genet, Kovaçeviç‘in kimi oyunlarını Türkçeye çevirdi.
Tiyatro ve sinema alanlarındaki çalışmaları, tiyatro yazarlığı / tiyatro yönetmenliği / senaryo yazarlığı / film yönetmenliği / çevirmenlik / sahne tasarımı olmak üzere, 6 farklı dalda -3’ü uluslararası- (Londra 1969, Bastia 1989, Ohrid 1997) çok sayıda ödülle değerlendirildi.
• YAPITLAR (başlıca): Yazdığı Oyunlar: Kargalar, 1962; Şerefiye, 1966; Zemberek, 1969; Çark, 1970; Mutemet Ali Rıza Bey, 1972; Memurlar, 1974; İşçi Babası Ömer Ağa ile Küçük Hanımın Şoförü Recep, 1975; işgal ya da Talihli Amele Mehmet Ali’nin Harikulade Maceraları, 1977; Kaldırım Serçesi, 1982. Oynadığı Oyunlar: Zafer Madalyası, 1961; Übü, 1962; Başkalarının Kellesi, 1962; Şahane Züğürtler, 1963; Bulvar, 1964. Yönettiği Oyunlar: Ferhat ile Şirin, 1976; Kardeş Payı, 1976; Zengin Mutfağı, 1977; Talihli Amele, 1977; Bahar Noktası, 1981. Senaryo: Adak, 1979; Talihli Amele, 1980; Şalvar Davası, 1983; Namuslu, 1984. Yönettiği Filmler: Çıplak Vatandaş, 1985, Asılacak Kadın – 1986, Kupa Kızı – 1986 (Bunuel‘in Belle de Jour filmine “nazîre”), Kaçamak – 1987, Zengin Mutfağı – 1988, Yolcu – 1994
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi & vikipedi