RIVERA, Diego (1886-1957)
Meksikab ressam. Toplumsal gerçekçi bir tavırla yaptığı duvar resimleriyle ülkesinin en önemli sanatçılarından biri olmuştur.
8 Ocak 1886’da Guanajuato’da doğdu, 25 Kasım 1957’de Mexico City’de öldü. Asıl adı Diego Maria Concepcion Juan Nepomuceno Estanislao de la Rivera y Barrientos Acosta y Rodriguez’dir. Çok küçük yaşta resim yapmaya başladı. Kazandığı devlet bursuyla on yaşında San Carlos Güzel Sanatlar Akademisi’ne girdi. Ancak bir öğrenci ayaklanmasına katıldığı için okuldan çıkartıldı. 1908-1909 yıllarında öğrenimini Ispanya’da sürdürdü. Çeşitli Avrupa kentlerine geziler yaptı. Özellikle İtalyan Rönesans ustalarının fresklerini inceledi. 1911-1921 arasında Paris’te yaşadı. Burada Geç İzlenimcilik’ten (Post Empresyonizm), Kübizm’den ve Henri Rousseau’nun egzotik naif yaklaşımından etkilendi. 1919’da Paris’te Siquerios ile tanıştı ve onunla birlikte Meksika sanatına ulusal bir nitelik kazandırma yollarını irdeledi. 1920’de devrimci Alvaro Obregon’un devlet başkanı seçilmesinden bir yıl sonra ülkesine döndü. 1922’de Obregon’nun eğitim bakanı Vasconcelos tarafından Siqueiros ve Orozco ile birlikte kamu yapılarına duvar resimleri yapmakla görevlendirildi. 1924’te Obregon’nun yönetimden ayrılmasından sonra da bu çalışmalarını sürdürdü. 1927’de çağrılı olarak SSCB’ye gitti. Burada 1 Mayıs törenlerini konu alan bir dizi çizim gerçekleştirdi. 1930’da gittiği ABD’ de dört yıl kaldı ve yaptığı duvar resimleriyle Ben Shahn gibi Amerikalı ressamları etkiledi. 1934’te Mexico City’ye döndükten sonra giriştiği yoğun çalışmayı ölümüne değin sürdürdü.
Rivera, çağdaşları Orozco, Siqueiros ve Tamayo ile birlikte Meksika sanatının dört büyük ustasından biridir. Paris’te bulunduğu sıralarda kübist eğilimli resimler yapmasına karşın, devrimci kişiliği ve Siqueiros ile ulusal Meksika sanatı üstüne yaptığı tartışmalar sonucu toplumsal gerçekçi bir tavır geliştirmiş ve bu eğilimini İtalyan Rönesans ustalarının fresk tekniğiyle birleştirerek özgün üslubunu bulmuştur. Meksika’nın siyasal ve toplumsal tarihini konu aldığı resimlerinde yalın ve anıtsal biçimler kullanmış, iki boyutlu bir kompozisyon anlayışı benimsemiştir. Yapıtları Orozco’nun dışavurumcu (ekspresyonist) tavrından, Siqueiros’un da dinamik gücünden yoksun olmasına karşın, onlarınkinden daha bilinçli bir tavrı sergiler.
• YAPITLAR (başlıca): Resim: Balkon, 1921. Duvar resmi: Eğitim Bakanlığı duvar resimleri, 1923-1929, Mexico City; Tarım Okulu duvar resimleri, 1923-1927, Chapingo; Ulusal Saray duvar resimleri, 1929-1935, Mexico City; Sağlık Bakanlığı duvar resimleri, 1929, Mexico City; Cortez Sarayı duvar resimleri, 1929-1930, Cuernavaca, Meksika; Güzel Sanatlar Ulusal Sarayı duvar resimleri, 1934, MexicoCity; Prado Oteli duvar resimleri, 1948-1949, Mexico City.
• KAYNAKLAR: H.F.Secker, Diego Rivera, 1957; B.D.Wol-fe, The Pabulous Life of Diego Rivera, 1968.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi