ROUAULT, Georges (1871-1958) Fransız, ressam. Fransız Dışavurumculuğu’nun (Ekspresyonizm) en özgün ve güçlü temsilcilerinden biridir.
Georges Henri Rouault 27 Mayıs 1871’de Paris’te doğdu, 13 Şubat 1958’de aynı kentte öldü. Bir doğramacı ustasının oğluydu. Büyükbabasımn evinde gördüğü Daumier’nin baskıları onu sanata yöneltti. 1885-1890 arasında bir camcının yanında eski vitrayların onarımı üstüne çalıştı. Bir yandan da Ecole des Arts Decoratifs’te gece derslerini izliyordu. 1891’de Ecole des Beaux-Arts’da Moreau’nun öğrencisi oldu. 1898’de Moreau ölünce onun müzeye çevrilen stüdyosunun yöneticiliğine getirildi. Matisse, Marquet ve öbür Fovistler’le dostluk kurdu, sanatlarına belli bir yakınlık duydu, ancak gruba resmen katılmadı. İlk kişisel sergisini 1910’da açtı. 1929’da Diaghilev’in Le fıls prodigue (“Savurgan Evlat”) adlı balesinin sahne tasarımlarını yaptı. 1947’de galerici Vollard’ın mirasçılarına dava açarak onlardaki yapıtlarını geri aldı ve sanatını yansıtmadığı savıyla 315 tuvalini yakarak yok etti. İleri yaşına karşın çalışmalarını aralıksız sürdürdü.
Rouault’nun erken döneminde akademik bir üslubu vardı. 1898 dolaylarında geçirdiği bunalım ve bunu izleyen yıllarda Van Gogh, Gauguin ve Cezanne’dan etkilenmesi, onu dışavurumcu (ekspresyonist) bir teknik geliştirmeye yöneltmiştir. Bu dönemde yalnızca suluboya kullanmış ve mavi renklerle dramatik bir ışığın egemen olduğu yapıtlar üretmiştir. Çok dindar olmasına karşın dinsel konulardan uzaklaşarak palyaçoları, sokak kadınlarını ve cambazları canlandıran resimler yapmış ve bu yapıtlarında dünyanın yozluğunu dile getirmiştir. 1914’ten sonra yavaş yavaş suluboyayı bırakarak, yoğun bir boya hamuru kullandığı yağlıboyalarına başlamıştır. Biçimleri daha yalınlaşmış, anıtsallaşmış ve vitrayları anımsatan siyah dış çizgilerle (kontur) çevrelenmiştir. Bu arada, bir önceki döneminde yaptığı resimler yüzünden büyük bir pişmanlığa kapılarak yeniden dinsel konulara eğilmiştir. 1930’larda İsa’nın çektiklerini konu alan bir dizi resim yapmıştır. II. Dünya Savaşı sırasında ve sonrasında gerçekleştirdiği palyaçolar, bir bakıma kendi portreleridir. Yeşil ve sarı renkleri bolca kullandığı bir dizi mistik manzara resmi, son dönem yapıtlarını oluşturur.
• YAPITLAR (başlıca): Samson’un Denenmesi, 1893, Los Angeles Sanat Müzesi; Isa’nın Başı, 1905; Bay X’inPortresi, 1911, Albright-Knox Sanat Galerisi, Buffalo, New York; Eski Kral, 1916-1936, Pittsburg Sanat Müzesi, Carnegie Enstitüsü; Üç Palyaço, 1917-1930; Çarmıha Geriliş, 1918; Sirk Üçlüsü, 1924; Kutsal Yüz, 1933, Modern Sanatlar Müzesi, Paris; İsa ve Balıkçı, 1937, Petit Palais, Paris; Palyaço Başı, 1948, Güzel Sanatlar Müzesi, Boston; Süs Çiçekleri, 1953.
• KAYNAKLAR: P.Courthion, Georges Rouault, 1978;B.Dorival, Georges Rouault, 1956.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi