REYNOLDS, Joshua (1723-1792)
İngiliz, ressam. Portreleriyle çağdaşlarını etkilemiştir.
16 Temmuz 1723’te Devonshire’da doğdu, 23 Şubat 1792’de Londra’da öldü. 1740’ta Londra’da portre ressamı Thomas Hudson’un (1701-1779) yanına çırak olarak girdi. 1743’te Devonshire’a döndü ve portre ressamı olarak çalışmaya başladı. Sonraki yıllarda Londra’ya yaptığı gezilerde inceleme olanağı bulduğu William Hogarth’ın portrelerinden etkilendi. 1750-1732 arasında Roma’da yaşadı. Yüksek Rönesans ustalarını inceledi. 1753’te Londra’ya dönünce kendi atölyesini kurdu. Kısa zamanda ünlenerek soyluların çevresine girdi. 1760’ta Society of Artists’in (Sanatçılar Derneği) kuruluşunda çalıştı. 1768’de yeni açılan Royal Academy’nin başkanlığına getirildi. Bir yıl sonra da Sir unvanı ile onurlandırıldı. 1784’te kral ailesinin başressamı oldu. 1789’da bir gözünün görme duyusunu tümüyle yitirmesine karşın ölümüne değin resim yapmayı sürdürdü.
Reynolds’un sanatı, temelde yakınlık duyduğu büyük ustaların çeşitli üslup özelliklerinin bir bireşimidir. Özellikle Rembrandt, Titian, Michelangelo, Correggio ve bazı Fransız ressamlarının yapıtlarını üstün kılan özellikleri, çözümleme çabaları, sanat gelişiminin her aşamasına yansımıştır. Bu kaygının yoğun olduğu porte ve tarihsel resimleri seçmeci nitelikleri nedeniyle, sanatının özgün örnekleri arasında sayılmazlar. Buna karşılık konu aldığı kimseleri içtenlikle yansıtmayı amaçladığı Dr.Johnson, Amiral Keppel ve Nelly O ’Brien gibi portrelerinde daha başarılı sonuçlar elde etmiştir.
Reynolds’un sanatında başlangıçta görülen çeşitli etkiler 1760’lara doğru yerlerini Bologna Okulu ressamlarının klasikçi tutumuna bırakmıştır. Daha sonraki yıllarda da klasik portreyi tarihsel resim anlayışı ile bütünleştirmeye yönelen Reynolds resimlerindeki fantezi öğelerini azaltmış ve biçimsel bütünlük arayışına yönelmiştir. Konu aldığı kişilerin bireysel özelliklerini genelleştirerek biçimsel kuruluşu vurgulamıştır. Portrelerindeki kişileri, günün giysileri yerine Antik dönem giysileri içinde göstermiştir. 1781’de yaptığı Flandr ve Hollanda gezisinde Ru-bens’ten etkilenmiş ve son döneminde daha doğalcı (na-türalist) bir üslup geliştirmiştir.
Reynoids’un Royal Academy’de düzenli olarak yaptığı konuşmalar akademik sanatın en güçlü kuramsal açıklaması niteliğindedir. Bunun yanı sıra İngiliz sanatındaki önemi, İngiliz resmi ile Avrupa sanatı arasında bir köprü oluşturmasından kaynaklanır.
• YAPITLAR (başlıca): Kendi Portresi, 1753-1754, Ulusal Portre Galerisi, Londra; Amiral Keppel, 1753-1754, Ulusal Deniz Müzesi, Londra; IV.Cathart Lordu Charles, 1753-1754; Al-bemarle Kontesi, 1757-1759, Ulusal Galeri Londra; Spencer Kontesi Giorgiana ve Kızı, 1759-1761; Nelly O’Brien, 1763, Wallace Koleksiyonu, Londra; Dr. Samuel Johnson, 1772, Ulusal Galeri, Londra; Kıp Caroline Seott, 1776-1777; Bayan Thomas Meyrick, 1782, Ashmolean Müzesi, Oxford; Lady Anne Bingham, 1786; Brands George Hare, 1788, Louvre Paris; Trajedi Müzü Bayan Siddons, 1789, Henry Huntington Kütüphane ve Sanat Galerisi, San Marino, Califomia.
KAYNAKLAR: E.H.Gombrkh, “Reynolds’ Theory and tice of Imagination: Three Ladies Adoring Term of Hymen”, Norm and Form: Studies in the Art Of Renaissance, 1966; E.K.Waterhouse, Reynolds, 1941.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi