SENNETT, Mack (1880-1960) ABD’li sinema oyuncusu ve yönetmeni. Sessiz sinema dönemindeki filmleriyle Güldürü Kralı olarak anılmıştır.
17 Ocak 1880’de Kanada’da Richmond yakınlarındaki Danville’de doğdu, 5 Kasım 1960’ta öldü. Asıl adı Michael (Mikall) Sinnot’dur. İrlanda kökenli bir ailenin oğluydu. Güçlü sesi nedeniyle önceleri opera şarkıcısı olmak istemişti. Ancak ailesi ABD’ye göç edince o da orada işçi olarak çalışmaya başladı. 1902’de tiyatroda şansını denemek için New York’a gitti. Broadway müzikallerinde koroda yer aldı. 1908 ortalarında filmlerde gözükmeye başladı. Giderek yardımcı rollerden başrollere yükseldi. Bu arada yönetmen D.W. Griffith’in yardımcılığını yaptı. 1910‘da kendi de yönetmenliğe başladı. Keystone Cops (“Keystone Aynasızları”), Bathing Girls (“Yıkanan Kızlar”) gibi Büyük gişe başarısı kazanan ilk filmlerinde, aralarında C. Chaplin, B. Keaton, Fatty Arbuckle, Mabel Normand, Mack Swain, G. Svvanson, Wallace Beery, Harry Longdon, hatta Bing Crosby gibi, sonradan çok ünlenecek olan birçok oyuncuyu ilk kez izleyiciye tanıttı. Kurucuları arasında yer aldığı yapım şirketinin adıyla anılan “Keystone güldürüleri” 1912-1920 arasında Sennett’in başarı ve ününü doruğa çıkardı. C. Chaplin 1914’te Sennet’in yönetimindeki bu filmlerden 35’inde oynamıştı.
Sennett’in etkisi 1920’lerde azalmaya başladı. Keystone şirketinin ürettiği tek makaralık kısa güldürülerin yerini iki makaralık konulu filmler almaya başlamıştı. Sennett’in filmlerindeki doğaçlamaya dayanan, çılgın güldürü anlayışı yerini, daha planlı mizansenlere dayalı yapımlara bırakıyordu. Üstelik, 1930’larda sesli filmlerin yapılmaya başlamasıyla da Sennett, Hollywood’da önemini yitirdi. 1935’te sinemadan çekildi. Ses ve renk üzerine denemeler yaptı. Sinemayı bıraktığında hemen hemen iflas etmişti. Yaşamım, Hollywood şirketlerinde teknik danışmanlık yaparak sürdürdü. Sinema sanatına yaptığı katkılar nedeniyle 1937’de özel bir Oscar’la ödüllendirildi.
Sinemanın büyük bir sanat haline gelmezden önceki ustalarından biri olan Sennett, filmlerinin yapımcılığını, senaryo yazarlığını, oyunculuğunu, çoğu kez de kurguculuğunu yapmıştır. Arka arkaya sayısız film çekmiştir. Örneğin en verimli yıllarından biri olan 1914’te 140 dolayında kısa güldürü filmi ve 30’a yakın belgesel yapmıştır. Güldürülerini çoğunlukla anlamsızlık ve saçmalık üzerine kurmuştur. Basit temaları geliştirmiş, sevimli ve duygulu olmayı önemsemeyen, son derece hareketli, deli dolu bir güldürü anlayışı oluşturmuştur. Bu anlayış ondan sonra da uzun yıllar etkili olmuştur.
• YAPITLAR (başlıca): Yönettiği Filmler: The Lucky Toothache, 1910, (“Şanslı Diş Ağrısı”); The Ghost, 1911, (“Hayalet”); Brave and Bold, 1912, (“Cesur ve Küstah”); Mahel’s Lovers, 1912, (“Mabel’in Sevgilileri”; The Duel, 1912, (“Düello”); A Double Weddmg, 1913, (“Çifte Düğün”); The Bangville Poliçe, 1913, (“Bangville Polisi”); The Gangsters, 1913, (“Gangsterler”); Bathing Girls, 1914, (“Yıkanan Kızlar”); Mabel at the Wheel, 1914, (“Mabel Direksiyonda”); Those College Girls, 1915, (“Şu Kolejli Kızlar”);. The Little Teacher, 1915, (“Küçük Öğretmen”); A Movie Star, 1916, (“Bir Sinema Yıldızı”); A Submarine Pirate, 1919, (“Denizaltı Korsanı”); Saturday-Aftemoon, 1926, (“Cumartesi Öğleden Sonra”); A Firıished Actor, 1928, (“Tükenmiş Bir Oyuncu”); Movie Tovm, 1931, (“Sinema Kenti”); Just Another Murder, 1935, (“Sadece Bir Cinayet Daha”). Kitap: King of Comedy, anı, 1955, (“Güldürü Kralı”).
Türk Ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi