KERTESZ, Andre (1894 – 28 Eylül 1985) Macar asıllı ABD’li fotoğrafçı. Çağdaş fotoğraf sanatının oluşmasına büyük katkıda bulunmuştur.
2 Temmuz 1894’te Budapeşte’de doğdu. 1912’de Budapeşte Ticaret Akademisi’nden mezun oldu, kambiyoda memur olarak çalışmaya başladı. Sokak fotoğrafları ve ev içi konuları çekerek fotoğrafa başladı. Avusturya-Macaristan ordusunda I.Dünya Savaşı’na katıldı, savaşla, cephe gerisi yaşamıyla ilgili fotoğraflar çekti. 1917’de ilk fotoğraflarım yayımladı. 1919-1924 arasında Macaristan’da yoğun bir biçimde fotoğrafla uğraştı. 1925’te Paris’e gitti. Orada Man Ray’la ve Gerçeküstücülük döneminin sanatçılarıyla tanıştı. 1925-1928 arasında çeşitli yayın organları için bağımsız röportaj muhabirliği yaptı. Aynı yıllarda Paris sokaklarım ve sanatçı dostlarını fotoğraflamaya başladı. 1928’de Paris’te ilk kişisel sergisini açtı. Ertesi yıl yapıtları Berlin Devlet Müzeleri, Sanat Kütüphanesi ve Ztvickau Kral-Albert Müzesi’nce satın alındı. 1932’de New York’ta Julien Levy galerisinde düzenlenen Çağdaş Avrupa Fotoğrafı sergisinde Kertesz’in de otuz beş yapıtı sergilendi. 1933’te ünlü “Biçimi Bozulmuş Çıplaklar”ını çekti. 1936’da New York’a gitti, 1937-1949 arasında Vogue, Harper’s Bazaar, Town and Country, Look gibi dergiler için moda fotoğrafçılığı yaptı. 1944’te ABD uyruğuna geçti. 1949’da Conde Nast yayınları ile sürekli bir anlaşma yaptı ve bu ilişkiyi 1962’ye değin sürdürdü. Bu yıldan sonra yeniden bağımsız fotoğrafçı olarak çalışmaya başladı.
Kertesz fotoğrafa belgesel saptamalarla başlamış, daha ilk fotoğraflarında duru ve şiirsel bir anlatıma ulaşmıştır. Sanat yaşamı boyunca da bu anlatımı, denediği tüm biçim ve konularda korumuştur. Özgün yaklaşımı ve üslubuyla, ardından gelen tüm bir fotoğrafçı kuşağına, özellikle Magnum grubu fotoğrafçılarına, öncü ve örnek olmuştur.
• YAPITLAR (başlıca): Kitap: Enfants, 1933, (“Çocuklar”); Paris vu par Andre Kertesz, 1934, (“Andre Kertesz’ in gözüyle Paris”); Day of Paris, 1945, (“Paris Günü”); Washington Square, 1973, (“Washington Alanı”); Distor-tions, 1976, (“Biçim Bozmalar”).