KIENHOLZ, Edward (1927 – 10 Haziran 1994) ABD’li sanatçı. Dehşet Sanatı türündeki yapıtlarıyla tanınmıştır.
Washington Eyaleti’nin Fairfield kentinde doğdu. Eğitimini Eastern Washington College’da yaptı. 1953’te Los Angeles’e yerleşti ve tasarımcılıktan akıl hastanesinde hastabakıcılığa dek çok çeşitli işlerde çalıştı. Bu deneyimleri sonraki yapıtlarına yansıdı. Ayrıca Los Angeles’te iki sanat galerisinin kuruculuğunu yaptı. 1975’te Berlin’e yerleşti.
Kienholz, Pop Art içinde, California Okulu’nun, çağdaş yaşamın artıklarını ve dehşet veren konuları işleyen Funk Art (Dehşet Sanatı) türünde çalışmış gerçek boyutta heykeller ve bunlarla oluşturduğu çevreler üretmiştir. Portatif Savaş Anıtı adlı yapıtında, Kore Savaşı’nı gösteren bir fotoğraftan aldığı askerler ile coca cola makinelerini sıradan bir sokak kahvesine yerleştirmiştir.
Kienholz, çağdaşı başka sanatçılar gibi sanatı irdelemiş, özellikle çağdaş yaşam içindeki konumunu ve işlevini belirlemeye çalışmıştır. Berlin’e yerleştikten sonraki yapıtları daha belirli bir toplumsal içerik taşır. 1977’de düzenlediği bir gösteride, harekete geçirildiği zaman gürültülü bir biçimde Wagner’in yapıtlarını çalan yalancı radyo alıcıları kullanarak, izleyiciye Nasyonal Sosyalizm’in ruhunu anımsatan bir sahne sergilemiştir.
• YAPITLAR (başlıca): Portatif Savaş Anıtı, 1961, Ludwig Müzesi, Köln; Roxy’nin, 1961; Beş Dolarlık Billy, 1963; Siyah Pencere, 1964; Dodge Arabanın Arka Koltuğu-38, 1964; Akıl Hastanesi, 1964-1966, Ulusal Müze, Stockholm.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi