KLIMT, Gustav (1867-1918) Avusturyalı ressam, grafik sanatçısı. Viyana Sezessionu’nun en önemli adlarından biridir.
14 Temmuz 1867’de Viyana yakınlarında Baumgarten’de doğdu, 6 Şubat 1918’de Viyana’da öldü. 1876-1883 arasında Viyana Uygulamalı Sanatlar Okulu’nda eğitim gördüğü sıralarda tarihsel konuları işleyen ressam Hans Makarat’tan (1840-1884) etkilendi. 1883’ten sonra erkek kardeşi Ernst ve ressam Franz Matsch ile birlikte dekoratör olarak çalıştı. 1888’de Burgtheater’ın ve 1891’de de Sanat Tarihi Müzesi’nin dekorasyonunu tamamladıktan sonra, 1892’de kardeşinin ölümü üzerine bu işi bıraktı, birkaç yıl çalışmalarına ara verdi. 1897’de Viyana’da Yeni Sanat’ın (Art Nouveau) Avusturya kolu olan Viyana Sezessionu’nun kurucuları arasına katıldı ve grubun ilk başkanı seçildi. Başkanlığı 1905’e değin yürüttü. Bu arada yeniden resim yapmaya başladı. Ancak bu dönemdeki yapıtları gereğince değerlendirilemedi. 1900-1903 arasında, Viyana Üniversitesi için hazırladığı Felsefe, Tıp ve Hukuk adlı tavan resimleri ile 1902’deki Klinger sergisine yaptığı Beethoven Frizi adlı duvar süslemesi geri çevrildi. 1909-1911 arasında Brüksel’de Josef Hoffmann’ın yaptığı Stoclet Villası için duvar mozaikleri gerçekleştirdi.
Klimt, 1900’lerden önce, simgeci imgelerle, ışığı resmin şiirselliğini destekleyecek biçimde kullanarak alegorik çalışmalar yapmıştır. 1900’den sonra ise bu şiirsellik ve duygusal atmosfer değişmemekle birlikte, daha farklı ve kişisel bir üslup geliştirmiştir. Aşk, kader, tutku ve ölüm gibi konuları, küçük bir bebekten, canlı ve istek dolu yetişkinlere, daha sonra yaşlı ve yılgın insanlara doğru akan bir yaşam içinde resimlemiş, iki boyutlu, çok motifli süs alanlarını, doğalcı (natüralist) ama oldukça stilize ettiği figürleriyle bir arada, karşıtlık oluşturacak biçimde düzenleyerek uyumlu bir bütünlük elde etmiştir. İnsanın çevresini ve yaşamı simgeleyen bu soyut süslerle bezenmiş alanlarda figürler birbirlerine sarılmış gibidirler. Yüzler ve ellerden yoğun bir anlatım ve duygusallık yansır.
Yağlıboyalarının dışında desenleri de ayrı bir önem taşıyan Klimt’in, özellikle Kokoschka ve Egon Schiele üstünde yoğun etkileri olmuştur.
• YAPITLAR (başlıca): Aşk, 1895; Müzik 7,1895; Bir Kadının Portresi, 1897, Memorial Sanat Müzesi, Oberlin, Ohio/ABD; Tıp, 1897-1898; Yaşayan Su, 1898; Felsefe, 1899-1907; Avusturya Galerisi, Viyana; Umut I, 1903, Kanada Ulusal Galerisi, Ottawa; Madame Riedler’in Portresi, 1906, Avusturya Galerisi, Viyana; Dance, 1907; Öpüş, 1907-1908, Avusturya Galerisi, Viyana; Ölüm ve Yaşam, 1911-1916; Adem ile Havva, 1917-1918, Avusturya Galerisi, Viyana; Gelin, 1917-1918; Kadının Üç Çağı, Ulusal Modern Sanatlar Galerisi, Roma.
• KAYNAKLAR: A.Comini, Gustav Klimt, 1975; E.Pirc-han, Gustav Klimt, 1956; P.Vergo, Art in Vienna 1898-1918: Klimt, Kokoschka, Schiele and their contemporaries, 1975.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi