KİNG CRİMSON İngiliz pop müzik topluluğu. Progressi ve rock türünde önemli yapıtlar vermiştir.
1968’de davulcu Mike Giles ve gitarcı Robert Fripp tarafından kuruldu. Bas ve vokalde Greg Lake, üflemeli ve klavyeli çalgılarda lan McDonald ile birlikte 1969’da rock müziğinde progressive anlayışın bilinçli olarak uygulandığı ilk albümlerden biri olan At the Court of the Crimson King’i çıkardılar. Üflemeli çalgılarda Mel Collins’in, basta Pete Giles’in ve vokalde Greg Lake’in yer aldığı ikinci plakları İn the Wake of Poseidon’da bestelerin yapımını üstlenen Robert Fripp, kısa zamanda topluluğun “beyni” oldu.
Sonraki plakları Lizard, Collins ve Fripp’e piyanoda Keith Tippet, bas ve vokalde Gordon Haskell, davulda Andy McCulloch’un katılmasıyla çıktı. Islands’da. ise Haskell’m yerini Boz Burrell, Mc Culloch’un yerini de lan Wallace aldılar.
1973’te tüm üyeler ayrılınca Fripp bir anlamda King Crimson’ı yeniden kurdu. Kemanda David Cross, bas ve vokalde John Wetton, vurmalı çalgılarda Jamie Muir, en iyi rock davulcularından biri sayılan Bili Bruford ve Fripp’ten oluşan yeni kadrosuyla topluluk, yorumlarındaki ustalık ve yaratıcılık, birlikte sağladıkları uyumla, türünün başyapıtlarından biri haline getirdikleri Lark’s Tongues in Aspic’ı çıkardı. Bunu Muir’in ayrılmasından sonra Starless and Bible Black’m ABD’deki konser kayıtlarını içeren U.S.A. izledi. Daha sonraki plakları Red’in ardından topluluk dağıldı.
Özellikle Islands ve Lizard’da Collins, Tippet ve Fripp’in caza yaklaşan yorumlan, genelde tüm plaklarında var olan huzursuzluk havası, müziklerindeki patlamalar ve yenilikçiliklerinden ödün vermeyen tutumları King Crimson’u Progressive rock’ın en önemli topluluklarından biri yapmıştı.
Fripp 1981’de, daha önce toplulukta yer almış olan Bruford ve ABD’li iki genç müzisyenden basçı Tony Levin ve yeni kuşağın en iyi gitarcı ve vokalcisi Adrian Belew ile birlikte King Crimson’ı yeniden kurdu.
1981’in başlarında Fripp ve Bruford adı “Discipline” olan yeni bir grup kurmayı planlamaya başladılar. Kısa süren bas gitarist denemelerinden sonra “Tony Levin” gruba katıldı. Tony Levin’in bas gitar ile beraber kullandığı Chapman Stick gruba yeni bir ses getirdi.
Bu esnada Fripp, Talking Heads ile turnede olan gitarist Adrian Belew’i gruba davet etti. Fripp daha önce hiç başka bir gitaristle beraber çalışmamıştı. Bu katılım yeni-Crimson’ın farklı olacağını kanıtlar nitelikteydi.
Provalar esnasında Fripp yeni kadronun Discipline değil King Crimson olduğunu düşünmeye başladı. (Ayrıca Belew de Discipline adını itici buluyordu). Diğer üyelerin de onayıyla grup yine King Crimson adını aldı.
Bu kadro 1981’de “Discipline” 1982’de “Beat” ve 1983’te “Three of a Perfect Pair” albümlerini çıkardı. Bu albümlerde vokali Adrian Belew’in üstlenmesi King Crimson tarihinde bir ilk yaşanmasına yol açtı. Önceki albümlerde albümlerde hep bas gitaristler vokal yapmıştı. Ayrıca Belew King Crimson’ın ilk enstrüman icrasında bulunan söz yazarı olmuştu.
“Three of a Perfect Pair” den sonra grup 11 yıl sürecek bir sessizliğe büründü. Robert Fripp plak şirketiyle hukuksal bir kavgaya girişti. Bu kavga sonucunda DGM’yi –Discipline Global Music- kurmaya karar verdi.
1985’te Fripp standart gitar akordunu terkedip kendi keşfettiği “CGDAEG” akorduna geçti –kendisi bu dizilimi akılda tutmak için“Crafty Guitarist Do Always Eat Good” cümlesini öneriyor-
Yine 1985 yılında Robert Fripp bu yeni akordu insanlara tanıtmak ve geliştirdiği gitar tekniklerini insanlara anlatmak için “Guitar Craft” ı kurdu.
1990’lar
1991 yılında Robert Fripp “Japan” üyelerinden “David Sylvian” a, yetenekli bir Guitar Craft öğrencisi olan bas gitar ve Chapman Stick icracısı Trey Gunn ile birlikte yeni bir King Crimson kurmayı önerdi. Sylvian bu teklifi reddetti ancak 3’lü konserler vermeye başladı. 1993’te üçlüye davulcu “Jerry Marotta”nın da katılımıyla “The First Day” albümü piyasaya çıktı.
Robert Fripp; Rolling Stone dergisine verdiği bir röportajda aklındaki Crimson’ın; Levin, Marotta, Gunn ve kendisinden oluştuğunu belirtti. 1993’te dörtlü biraraya gelip bazı fikirler geliştirmeye başladı. Bu geliştirmeler sonucunda “One Time” ve “Vroom” parçaları ortaya çıktı.
1993 sonbaharında Fripp ve Sylvian yine turneye çıktı. Marotta bu turnenin davulcusuydu ancak işlerinin yoğunluğu sebebiyle King Crimson’ın yeni kadrosunda yer alamayacağını belirtti. Bunun üzerine yapılan davulcu denemeleri sonucunda “Mr.Mister” üyelerinden “Pat Mastelotto” gruba katıldı. Belew ve Levin’in Bill Bruford’un gruba geri dönme isteğini Fripp’e iletmesi üzerine King Crimson’ın iki davulcusu oldu. Bu “çifte-trio” kadrosu bir plandan çok bir uzlaşmaydı.
King Crimson yeni kadrosuyla 1994 te “VROOM” 1995’te “THRAK” 1996’da “THRaKaTTaK” cdlerini piyasaya çıkardı. Sextet olarak prova yapıp sahne almak oldukça pahalı ve zor bir eylemdi. Bu cesur deneysel birleşme maalesef kısa sürdü ve King Crimson yine dağıldı.
1990’ların sonlarında DGM; bas gitarda Trey Gunn davulda Adrian Belew gitarda Robert Fripp’ten oluşan bir king crimson yan projesi olan ProjeKct’in canlı performans kayıtlarını yayınladı.
2000’ler
Project’lerin ilk adımını attıktan sonra; Robert Fripp, King Crimson için yeni planlar yapmaya başladı. Bu planlardan biri eski sextet’i “ProjeKct Zero” adı altında toplamaktı. “Bill Bruford” bu projeyle ilgilenmediğini belirterek “ilk aşkı” olan caza yöneldi. Tony Levin de bir sonraki kararına dek King Crimson üyeliğini bıraktığını açıkladı. Böylece son kadro Belew, Fripp, Mastelotto, Gunn şeklinde oluştu. Dörtlü 2000 yılında “ConstruKction of Light” albümünü piyasaya çıkardı. Ardından da ProjeKct x adı altında “Heaven and Earth” albümü piyasaya çıktı. Heaven and Earth; Mastelotto tarafından ConstruKction of Light albümünün hazırlık aşamasındaki stüdyo çalışmalarının bir araya getirilmesiyle ortaya çıktı.
2000 ve 2001 yılındaki ekonomik sıkıntılardan sonra DGM diğer sanatçılarla ilgilenmeyi bırakıp yeniden King Crimson’a odaklanmaya karar verdi. Uzun bir turne ardından 2003 yılında King Crimson son stüdyo albümü olan “The Power to Believe” albümünü piyasaya çıkardı.
2003 yılının son aylarında Trey Gunn grubu bıraktığını açıkladı. Bu olayın hemen ardından Tony Levin ve Robert Fripp; Levin’in gruba geri döneceğini açıkladı. Grubun şu anki kadrosu Robert Fripp, Tony Levin, Adrian Belew, Pat Mastelotto şeklindedir. Ayrıca, Adrian Belew 2005 yılında verdiği bir roportajda grubun kısa bir ara verdiğini ve 2007 eylülünde tekrar stüdyoya gireceğini belirtmiştir.
Grubun eski üyelerinden Boz Burrell 21 eylül 2006’da kalp krizi sebebiyle hayata gözlerini yumdu. Bu ölümden 5 ay sonra 22 şubat 2007’de yine bir eski üye olan Ian Wallace da gırtlak kanseri sebebiyle bu dünyadan ayrıldı.
Stüdyo albümleri
- “21st Century Schizoid Man” (Fripp, McDonald, Lake, Giles, Sinfield) – 7:21
- “I Talk to the Wind” (McDonald, Sinfield) – 6:05
- “Epitaph” (Fripp, McDonald, Lake, Giles, Sinfield) – 8:47
- “Moonchild” (Fripp, McDonald, Lake, Giles, Sinfield) – 12:13
- “The Court of the Crimson King” (McDonald, Sinfield) – 9:25
- “Peace – A Beginning” (Fripp/Sinfield) 0:49
- “Pictures of a City” (Fripp/Sinfield) – 8:03
- “Cadence and Cascade” (Fripp/Sinfield) – 4:27
- “In the Wake of Poseidon” (Fripp/Sinfield) – 7:56
- “Peace – A Theme” (Fripp) 1:15
- “Cat Food” (Fripp/Sinfield/McDonald) – 4:54
- “The Devil’s Triangle” (Fripp/McDonald) – 11:39
- “Peace – An End” (Fripp/Sinfield) 1:53
- “Cirkus” (Robert Fripp, Peter Sinfield) – 6:27
- Beraberinde:
- “Entry of the Chameleons”
- Beraberinde:
- “Indoor Games” (Fripp, Sinfield) – 5:37
- “Happy Family” (Fripp, Sinfield) – 4:22
- “Lady of the Dancing Water” (Fripp, Sinfield) – 2:47
- “Lizard” (Fripp, Sinfield) – 23:15
- “Prince Rupert Awakes”
- “Bolero: The Peacock’s Tale”
- “The Battle of Glass Tears”
- “Dawn Song”
- “Last Skirmish”
- “Prince Rupert’s Lament”
- “Big Top”
- “Formentera Lady” (Robert Fripp, Peter Sinfield) – 10:14
- “Sailor’s Tale” (Fripp) – 7:21
- “The Letters” (Fripp, Sinfield) – 4:26
- “Ladies of the Road” (Fripp, Sinfield) – 5:28
- “Prelude: Song of the Gulls” (Fripp) – 4:14
- “Islands” (Fripp, Sinfield) – 11:51
- “Larks’ Tongues in Aspic, Part One” (D. Cross/R. Fripp/J. Wetton/B. Bruford/J. Muir) – 13:36
- “Book of Saturday” (R. Fripp/J. Wetton/R. Palmer-James) – 2:49
- “Exiles” (D. Cross/R. Fripp/R. Palmer-James) – 7:40
- “Easy Money” (R. Fripp/J. Wetton/R. Palmer-James) – 7:54
- “The Talking Drum” (D. Cross/R. Fripp/J. Wetton/B. Bruford/J. Muir) – 7:26
- “Larks’ Tongues in Aspic, Part Two” (R. Fripp) – 7:12
- “The Great Deceiver” (John Wetton, Robert Fripp, Richard Palmer-James) – 4:02
- “Lament” (Fripp, Wetton, Palmer-James) – 4:00
- “We’ll Let You Know” (David Cross, Fripp, Wetton, William Bruford) – 3:46
- “The Night Watch” (Fripp, Wetton, Palmer-James) – 4:37
- “Trio” (Cross, Fripp, Wetton, Bruford) – 5:41
- “The Mincer” (Cross, Fripp, Wetton, Bruford, Palmer-James) – 4:10
- “Starless and Bible Black” (Cross, Fripp, Wetton, Bruford) – 9:11
- “Fracture” (Fripp) – 11:14
- “Red” (Robert Fripp) – 6:16
- “Fallen Angel” (Fripp, Richard Palmer-James, John Wetton) – 6:03
- “One More Red Nightmare” (Fripp, Wetton) – 7:10
- “Providence” (Bill Bruford, David Cross, Fripp, Wetton) – 8:10
Kayıt yeri; Palace Theatre, Providence, USA, 30 Haziran 1974 - “Starless” (Cross, Fripp, Palmer-James, Wetton) – 12:16
Bütün şarkılar Adrian Belew, Bill Bruford, Robert Fripp ve Tony Levin tarafından yazılmıştır
- “Elephant Talk” – 4:43 Elephant Talk aynı zamanda gitarist Robert Fripp ve King Crimson hakkında bilgi veren ücretsiz bir duvar gazetesinin ismidir.
- “Frame by Frame” – 5:09
- “Matte Kudasai” – 3:47
- “Indiscipline” – 4:33
- “Thela Hun Ginjeet” – 6:26
- “The Sheltering Sky” – 8:22
- “Discipline” – 5:13
- Bonus track
- “Matte Kudasai” (alternatif versiyon) – 3:50
Bütün şarkılar Adrian Belew (şarkısözü and musik) ve Bill Bruford, Robert Fripp ve Tony Levin (musik) tarafından yazılmıştır.
- “Neal and Jack and Me” – 4:22
- “Heartbeat” – 3:54
- “Sartori in Tangier” – 3:54
- “Waiting Man” – 4:27
- “Neurotica” – 4:48
- “Two Hands” (lyrics by A. Belew and Margaret Belew; music by A. Belew, Bruford, Fripp, and Levin) – 3:23
- “The Howler” – 4:13
- “Requiem” – 6:48
Bütün şarkılar Adrian Belew, Bill Bruford, Robert Fripp ve Tony Levin tarafından yazılmıştır.. 1. Bölüm
- “Three of a Perfect Pair” – 4:13
- “Model Man” – 3:49
- “Sleepless” – 5:24
- “Man With an Open Heart” – 3:05
- “Nuages (That Which Passes, Passes Like Clouds)” – 4:47
2. Bölüm
- “Industry” – 7:04
- “Dig Me” – 3:16
- “No Warning” – 3:29
- “Lark’s Tongues in Aspic Part III” – 6:05
Bütün şarkılar Adrian Belew, Bill Bruford, Robert Fripp, Trey Gunn, Tony Levin ve Pat Mastelotto tarafından yazılmıştır.
- “VROOOM” – 4:38
- “Coda: Marine 475” – 2:41
- “Dinosaur” – 6:37
- “Walking on Air” – 4:38
- “B’Boom” – 4:11
- “THRAK” – 3:59
- “Inner Garden (Bölüm I)” – 1:47
- “People” – 5:53
- “Radio (Bölüm I)” – 0:44
- “One Time” – 5:22
- “Radio (Bölüm II)” – 1:03
- “Inner Garden (Bölüm II)” – 1:16
- “Sex Sleep Eat Drink Dream” – 4:50
- “VROOOM VROOOM” – 5:50
- “VROOOM VROOOM (Coda)” – 3:01
- “ProzaKc Blues” (Adrian Belew, Robert Fripp, Trey Gunn, Pat Mastelotto) – 5:28
- “The ConstruKction of Light” (edit 1) (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 5:49
- “The ConstruKction of Light” (edit 2) (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 2:50
- “Into the Frying Pan” (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 6:54
- “FraKctured” (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 9:06
- “The World’s My Oyster Soup Kitchen Floor Wax Museum” (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 6:24
- “Larks’ Tongues in Aspic (Bölüm IV)” (Bölüm 1) (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 3:41
- “Larks’ Tongues in Aspic (Bölüm IV)” (Bölüm 2) (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 2:50
- “Larks’ Tongues in Aspic (Bölüm IV)” (Bölüm 3) (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 2:36
- “Coda: I Have a Dream” (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 4:51
- “Heaven and Earth” (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 7:46 (performed by ProjeKct X)
- “The Power to Believe (Part I: A Capella)” (Adrian Belew) – 0:44
- “Level Five” (Belew, Robert Fripp, Trey Gunn, Pat Mastelotto) – 7:17
- “Eyes Wide Open” (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 4:08
- “EleKtriK” (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 7:59
- “Facts of Life (Intro)” (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 1:38
- “Facts of Life” (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 5:05
- “The Power to Believe (Part II: Power Circle)” (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 7:43
- “Dangerous Curves” (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 6:42
- “Happy With What You Have to Be Happy With” (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 3:17
- “The Power to Believe (Part III)” (Belew, Fripp, Gunn, Mastelotto) – 4:09
- “The Power to Believe (Part IV: Coda)” (Fripp) – 2:29