EVANS, Walker (1903-1975) ABD’li fotoğrafçı. Çağdaş fotoğraf sanatının en önemli yaratıcı ve öncülerinden biridir.
3 Ekim 1903’te St.Louis’de doğdu, 10 Nisan 1975’te New Haven’de öldü. Bir yıl Williams Colle-ge’da, sonra da Paris’te okudu. Yüzyıl başının sanat odağı olan bu kentte, Sorbonne’da olduğu kadar Sylvia Beach’in ünlü kitaplığında çalıştı. Çağdaş sanat ve yazın akımlarına, özellikle Joyce’a ilgi duydu. Ülkesine döndükten sonra, 1928’de fotoğraf çekmeye başladı. Kısa zamanda belirgin bir fotoğraf üslubu geliştirdi ve bu üslubun ustası oldu. ABD’nin bunalım yıllarında, D.Lange gibi bazı başka ünlü fotoğrafçılarla birlikte, 1935’te kurulan FSA (Farm Security Administration) için fotoğraf çekti. Yapıtları 1938-1962 arasında New York Modern Sanatlar Müzesi yayını American Pbotographs’da basıldı; ayrıca bu müzede sergisi açılan ilk fotoğrafçı olma onurunu kazandı. 1941’de ABD’li yazar James Agee ile birlikte Let Us Now Praise Famous Men (“Gelin Ünlüleri Övelim”) adlı kitabı yayımladı. Kitap Agee’nın o güne değin yayımlanmamış denemelerinden ve Evans’ ın fotoğraflarından oluşuyordu. 1945-1965 arasında Fortune dergisinin yayımcı yardımcılığını yaptı ve bu dergi için çok sayıda fotoğraf çalışması gerçekleştirdi.
Eleştirmenlerce E.Atget, A.Stieglitz ve Strand’ dan gelen bir çizgiye yerleştirilen Evans, 1930’lardan başlayarak ve özellikle boş mekânların, insansız evlerin ve sokakların fotoğraflanmasmda çağın en büyük ustası sayıldı. Fotoğrafta devrim sayılabilecek bir değişimle “olay”m yadsınması, gerçeğin yapısını derinlemesine kavramaya yönelik bir bakış açısına varılması, Evans’la birlikte fotoğraf sanatında yeni bir gerçekçiliği gündeme getiriyordu. Evans gündelik görünümlerin ardından dünyayı yeniden tanımaya çaba gösteriyor, soğuk ve doğrudan bir bakışla, ayrıntıların sistemli analiziyle ve tüm yapıtlarında sezilen yalınlık tutkusuyla, tekil ve geçici olanı, genel ve kalıcı, zaman-üstü bir düzeye çıkartmayı başardı. Bu özellikleriyle kendinden sonra gelen kuşağın fotoğrafçılarına öncülük eden birkaç büyük ustadan biri oldu ve günümüz fotoğrafı Evans’tan ve getirdiği bakış açısından büyük ölçüde etkilendi.
• YAPITLAR (başlıca): Message From The Interior, 1966, (“İçten Gelen Mesaj”); Let Us Now Praise Famous Men, 1966, (“Gelin Ünlüleri Övelim”); Walker Evans, 1971.
• KAYNAKLAR: H.Gernsheim, History of Photography, 1955; B.Newhall, The History Of Photography; From 1839 to the Present Day, 1964.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi